الفرق بين النسختين بتاع: «بيكينى»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
ص تعديل، غير: البرازيلبرازيل، إ ← ا (7) عن طريق اوب
سطر 7:
'''البيكينى''' ({{لغه|فرنساوى}} Bikini): [[مايوه]] للستات بيتلبس عادة على الپلاچات و بيتكون من حتتين، حته بتغطى الصدر (زى ال[[سوتيان]]) و حته بتغطى الحوض (زى ال[[كلوت]]).
 
بيختلف شكل البيكينى و حجمه بيتنوع ففيه مثلاً بيكينى بيتسمى "ثونج" (thong) او "چى-سترينج" (g-string) منتشر فى [[امريكا اللاتينيه]]. المايوه المعروف بإسمباسم [[مونوكينى]] (monokini) مشتق من البيكينى بس بيتكون من حته واحده بتغطى الحوض بس من غير [[سوتيان]].
 
ظهر البيكينى لأول مره سنة [[1947]] على پلاچات [[فرنسا]] و اللى اخترعه فى العصر الحديث كان مهندس فرنساوى اسمه لويس رير (Louis Réard)، و سماه بيكينى على اسم [[اتول بيكينى|جزيرة بيكينى]] فى [[المحيط الهادى]] كانت [[امريكا]] عملت فيها تجربة قنبله ذريه فى يوليه 1946. لويس رير كان مهندس اوتوموبيلات لكن كان بيدير بوتيك للهدوم الداخليه ملك والدته فى [[باريس]]، صاحبه مصمم الازياء چاك هيم (Jacques Heim) فصله و اعلن عنه ك "اصغر مايوه"، و ظهر البيكينى لأول فى عرض ازياء فى باريس و لبسته "ميشيلينا بيرناردينى" (Micheline Bernardini) اللى كانت رقاصة ستربتيز استعانو بيها لإنلان المانيكانات ما رضيوش يظهرو بيه.
 
البيكينى على الرغم من كده ما بيعتبرش اختراع جديد لإنهلانه كان معروف فى الازمنه القديمه و عند و [[اليونان]]يين. بعد ظهور البيكينى فى فرنسا انتشر فى نواحى العالم و ظهر كمان على پلاچات [[اسكندريه]] فى [[مصر]] و بقى اشهر مايوه بتلبسه الستات.
 
لإنلان البيكينى بيتكون من حتتين خفاف فبيعتبر مريح فى اللبس على الپلاچ و فى العوم و بالذات لما الدنيا بتكون حر. و للبيكينى اشكال متنوعه منها الميكروكينى (microkini) و ده الكلوت بتاعه صغير، و المونوكينى (monokini) و ده بيتكون من [[كلوت]] بس من غير [[سوتيان]]، و التانكينى (tankini) و ده بيتكون من حتتين لكن الحته الفوقانيه بتغطى البطن، و الچى-سترينج (g-string) و ده بيكينى عادى بس الكلوت من ورا صغير.
 
فى الرياضه استخدم شكل من اشكال البيكينى كزى رياضى، و من سنة 1994 بقى الزى الرسمى ل[[فولى بول|ڤولى بول]] البلاچ للستات فى الاوليمبياد و بقت بتلبسه الستات فى مسابقات العاب القوى كمان.
سطر 20:
[[File:String Bikini (Jassi) Rear.jpg|left|thumb|150px| السترينج بيكينى من انواع البيكينى.]]
 
[[چى سترينج|الچى-سترينج (g-string)]] او التانجا (tanga) من مشتقات البيكينى لكن صغير من ورا. السترينج انتشر من سبعينات القرن العشرين و ظهر لاول مره فى امريكا اللاتينيه و بالذات فى [[البرازيلبرازيل]]. السترينج مش اختراع حديث لإنلان القبايل البدائيه فى انحاء كتيره من العالم بيستخدموه من عصور طويله. فى امريكا اللاتينه اتسمى الموديل ده "تانجا" و بيتسمى كده فى مناطق كتيره من العالم لكن ساعات بيتشار بإسمباسم تانجا لنوع صغير قوى من الچى-سترينج. التانجا ظهر على پلاچات الكوباكابانا فى البرازيل سنة 1974 و لاقى نجاح لكن انتشاره فضل محدود بإستثناءباستثناء فى امريكا اللاتينيه.
 
== الميكروكينى ==