الفرق بين النسختين بتاع: «برتراند راسل»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
صلا ملخص تعديل
ص تعديل، غير: نيويورك ← نيو يورك (2)، إ ← ا (39) عن طريق اوب
سطر 1:
{{صندوق معلومات شخص}}
[[File:Russell1907-2.jpg|thumb|200px|برتراند راسل 1872 - 1970]]
'''برتراند ارثر ويليام راسل،''' ( تالت ايرل راسل ) - بال[[إنجليزىانجليزى]] : Bertrand Arthur William Russell, 3rd Earl Russell - ( تريليك، [[ويلز]]، [[18 مايو]] [[1872]] - بلاس بينرهين، ويلز، [[2 فبراير]] [[1970]] ). منطقي وفيلسوف وعالم رياضيات وكاتب كبير غزير الإنتاجالانتاج وداعية سلام وتآخي بين البشر. من أهم مفكرين القرن العشرين. كات له مواقف مشهوره ضد الحروب و الإستعمارالاستعمار و العنصرية والقهر. دخل السجن مرتين، مره بسبب معارضته للحرب العالميه الأولى ودعوته للسلام (1918)، ومره وهو عنده تسعين سنه بسبب معارضته لإنتاجلانتاج القنابل الذريه (1961). اخد [[جايزة نوبل]] في الأدب سنة 1950 على كتاباته المتنوعه و انتصاره للسلام و الحريه الفكريه.
 
في سنة 1963 أسس منظمة برتراند راسل للسلام وانضم له ووقف معاه الفيلسوف الفرنساوي [[جان بول سارتر]] في ادانته لسياسة أمريكا في حرب فيتنام.
سطر 7:
== طفولته وتعليمه ==
[[File:Trinity College (Cambridge).JPG|thumb|200px|يمين|ترينتي كوليج - كمبردج]]
إتولداتولد برتراند راسل في ويلز في عيله ارستقراطيه فيها لوردات وبارونات وورث عن جده لقبه النبيل " إيرلايرل " - Earl -. راسل بدا تعليمه بطريقه فرديه عن طريق مدرسين خصوصيين في بيت جدته و جده " لورد جون راسل " بعد ما اتوفى أبوه وأمه و ماكانش له اتصالات كتيره بعيال تانيين غير أخوه " فرانك " اللي كان عايش معاه. في فتره العزله دي أفكار راسل ابتدت تتشكل وبدا يهتم بالمعرفه وتحصيل العلوم والتفكير في موضوع الدين، وبقى متمرد وشكاك في كل حاجه و ما يقتنعش بكل حاجه زي ماهي و زي الناس ما بتؤمن بيها من غير تفكير ومن غير ما يقدروا يثبتوها.
 
في سنة 1890 دخل راسل كلية ترينتي كوليج " Trinity College " في [[كمبردج]]، و على طول اظهر ذكاءه وتفوقه وقدراته التفكيريه العاليه بالنسبه لكل الطلاب اللي معاه، و أخد جوايز تفوق في علم الرياضيات. وبعدين في سنة 1893 بعد ما خلص دراسة الرياضيات اتحول لدراسة الفلسفه اللي برضه نجح واتفوق فيها وأخد شهاده في علم الأخلاق سنة 1894. وفي نفس السنة اتجوز واحده امريكانيه ضد رغبة عيلته و خد بعضه و راح أمريكا وبقى يحاضر هناك في علم الرياضيات (الهندسة اللاإقليديةاللااقليدية)، وبعد سنتين سافر على [[المانيا]] عشان يدرس علم الإقتصادالاقتصاد وهناك اتعرف على [[ماركسية|الماركسيه]] عن طريق أتباع الحزب الإشتراكيالاشتراكي الديمقراطي وبعدين رجع على إنجلتراانجلترا وبقى محاضر أول في مدرسة [[لندن]] للإقتصادللاقتصاد والعلوم السياسيه " Lodon School of Economics and Political Science ".
 
== نشاطه التأليفى والفلسفى ==
 
في سنة 1896 نشر راسل أول كتبه " الإشتراكيةالاشتراكية الديمقراطيه الألمانيه " ، وبعدها بتلت سنين نبذ الفلسفه المثاليه - Idealism - و اعتنق " الفلسفه التجريبيه " - Empiricism - و " الفلسفة الإيجابيهالايجابيه " - Positivism - ، و " الواقعيه الماديه " - Physical Realism - ، وفضل طول حياته على الحال ده. واستمر معتنق المذهب الليبرالي - Liberalism - لغاية ما دخل حزب العمال سنة 1914.
 
أفكار راسل الفلسفيه كات بتقوم على تلت مبادىء :
* أولها وأهمها إنان المعرفه البشريه لازم تكون قايمه على التحليل العلمي المادي، ودي شرحها في كتب زى " بحث في معنى الحقيقة " (1940) و فى أخر أهم كتبه " المعرفه البشريه، نطاقها و حدودها " (1948).
* والتانيه ان المنطق مرتبط بالرياضيات بحيث ان القوانين الرياضيه ممكن تستنج من عدد صغير من القواعد المنطقيه البسيطه ودي شرحها في كتابه " قواعد الرياضيات " (1903).
* المبدأ التالت بيتعلق بالتحليل، وملخصه انه ممكن استنتاج حاجات بتختص بالعالم من اللغة ( الصح ) اللي بتوصفها زي جملة " ملك اسبانيا الحالى "، و المبدأ ده شرحه في كتبه " تحليل العقل " (1921) و " تحليل المادة " (1927).
سطر 22:
بعد ما راسل خلص من كتابه عن فلسفة " [[ليبنيز]] " سنة 1900 بدأ مشروعه الكبير في المنطق والرياضيات ونشر في 1903 " قواعد الرياضيات " - The Principals of Mathematics - وفي سنة 1910 و 1912 و 1913 نشر التلت مجلدات بتوع كتاب قواعد الرياضيات بعنوان لاتيني - Principia Mathematica -. والكتاب ده كتبه مع صاحبه الرياضي والفيلسوف الفريد نورث وايتهيد وده كان أستاذه قبل كده.
 
من وقت نشر مجلدات " قواعد الفلسفه " وجهة راسل الفلسفيه بقت معظمها تحليليه و أفكاره بقت من مصادر الإلهامالالهام للحركه التحليليه في الفلسفه - Analytic Movement in philosophy - ، لكن شويه شويه ابتدى راسل يبعد عن المدرسه التحليلية ويهتم بـ " الأتوميه المنطقيه " - Logical Atomism -.
 
معظم كتابات راسل في عشرينات وأوائل تلاتينات القرن العشرين بقت متوجهه للقراء العاديين بلغه سهله مفهومه، وراجت شوية كتب من كتبه دول بين الناس، وكان منها " ألف باء الذرات " - ABC of Atoms - اللي اتنشر سنة 1923 و " ألف باء النسبيه " - ABC of Relativity - اللي نشره سنة 1925. ومع الكتب العلميه المبسطه دي ألف كتب تنويريه في السياسه والمجتمع والتعليم والثقافه والدين وغيره. زي " ماهو إيمانيايماني " ( 1925) و " الزواج والأخلاق " (1929) و " مستقبل العلم "( 1931) و " التعليم و النظام الإجتماعيالاجتماعي " ( 1932). كل الكتب دي كات قويه وبيشع منها ذكاء مفكر كبير عايش مع الناس ومتواصل بأحداث الدنيا والتطورات الثقافيه والإجتماعيهوالاجتماعيه. راسل كان نشيط جداً في الكتابه وطول عمره في أي وقت كان له كتب في المطبعه.
 
في سنة 1927 راسل ومراته دورا فتحوا جنب بيترسفيلد مدرسه تجريبيه متحرره جداً بمفاهيم أياميها . وبعد ما اتطلقوا سنة 1935 راسل سابها لكن دورا استمرت فيها لغاية ما قامت [[الحرب العالميه التانيه]] في 1938.
 
بعد ما أخوه فرانك ماإتوفىمااتوفى سنة 1931 إتنقلاتنقل لراسل لقب " تالت إيرلايرل " - 3rd Earl - وإتضافواتضاف لإسمهلاسمه. وإستمرواستمر راسل في التأليف و نشر سنة 1934 كتاب مهم إسمهاسمه " الحريه و التنظيم، 1814 - 1914 " - Freedom and Organization, 1814 - 1914 -. اللي ساعد راسل في البحث ده وبحث غيره كات واحده اسمها باتريشيا سبينس واتجوزها سنة 1936.
 
== نشاطه السياسى ==
[[File:Kitchener-leete.jpg|thumb|170px|برتراند راسل ندد ب[[الحرب العالميه الاولى]].]]
 
في سنة 1907 راسل دخل انتخابات البرلمان وما نجحش، وكان بيطالب بعمل نظام التجاره الحره وبحق المرأه في التصويت في الإنتخاباتالانتخابات لإنلان أياميها كان القانون الإنجليزيالانجليزي لسة بيمنع تصويت الستات. لكن بعدها بسنه انتخب كعضو في الجمعية الملكيه.
 
لما قامت [[الحرب العالميه الاولى]] راسل كان من المناهضين لها والمطالبين بالسلام و ندد بيها فاتقبض عليه واتغرم 100 جنيه وده اياميها كان مبلغ كبير. وفي سنة 1918 إطرداطرد من كلية الترينتي كوليج اللي كان بيشتغل فيها محاضر وأخد ست تشهر سجن. وهو في السجن انتهز الفرصه و ألف كتابه " مقدمه في الفلسفة الرياضيه " (اتنشر 1919) وبدا يقرا ويجهز كتابه " تحليل العقل " (1921). وبعد ما طلع من السجن " قابل دورا بلاك " - اللي اتجوزها بعد كده (1921) - وسافروا سوا [[الصين]] سنة 1920، وبعدها زار [[الإتحادالاتحاد السوفيتي]]، و في نفس السنه نشر كتابه " الممارسه والنظريه البلشيفيكيه " اللي انتقد فيه النظام [[شيوعيه|الشيوعى]] وأدان الأعمال القمعيه بتاعة [[ستالين]] .
 
كداعية سلام بيحب الخير للبشر وقف راسل ضد تهديدات قيام [[الحرب العالميه التانيه]] ، لكن بعد الحرب ما قامت وقف ضد [[هيتلر|هتلر]] و قال إنان هتلر ده لازم يتغلب " كتمهيد لأي شىء كويس ". لكن اتطرد من كلية سيتي كوليج في نيويوركنيو يورك بعد ما اترفعت عليه قضايا من ناس ماعجبتهومش توجهاته فاتهموه بإنهبانه بينشر اللا أخلاقيه ودخل في محنه ماليه كبيره بسبب الطرد من الكليه والقضايا دي، ما انقذهوش منها إلاالا عقد عمل كمحاضر في مؤسسة بارنس في بينسيلفانيا. لكن الفرحه ما كملتش وفضلوا وراه لغاية ما إتطرداتطرد تاني سنة 1943 ، بس استخدم محاضراته في تأليف كتابه " تاريخ الفلسفه الغربيه - History of Western Phyilosophy - اللي نشره سنة 1945 وعمل ضجه كبيره في بريطانيا و أمريكا واتباعت منه نسخ كتيره جداً جابت له دخل محترم لمده طويله. ولما رجع إنجلتراانجلترا من أمريكا عينته كلية ترينتي كوليج محاضر فيها فإرتاحفارتاح مادياً بعد المحنه اللي صابته بسبب ناس ماقدروش يتعاملوا مع أفكاره.
 
== جايزة نوبل وحملته ضد السلاح النووى ==
سطر 43:
برتراند راسل اتشهر جداً وبقى يطلع في برامج راديو البى بى سى يناقش مواضيع فكريه وخد جوايز تقديريه اتوجت سنة 1950 ب[[جايزة نوبل فى الادب]] على أعماله الكتابيه الكبيره ونشاطه في مجال السلم العالمى ودعوته للحريه و عدائه لقهر الشعوب والناس وفرض المعتقدات عليهم.
 
لما إتنشراتنشر كتابه " المعرفه البشريه، نطاقها وحدودها " سنة 1948 استقبل استقبال كويس بس مش بحراره. ده لإنلان راسل من أيام الحرب العالميه التانيه و موقفه منها خلاه مش مقبول عند ناس كتير. راسل من أياميها ركن الفلسفه و بدا يوجه جهوده للسياسه الدوليه. من حوالي سنة 1952 السلطات والنظم الحاكمه بدت تهمله وتتجاهله لكن الشباب والناس المتنوره و اليساريين في كل الدنيا بقم بيحبوه ويحترموه وبقى بالنسبه لهم أمل ورمز من رموز الحريه والعداله. وبقت توصله ألوفات الجوابات و كروت التحيه من ناس عاديه من كل أرجاء الدنيا .
 
في سنة 1954 لما أمريكا عملت تجربه لقنبله هيدروجينيه فى [[جزيرة بيكينى]] فى [[المحيط الهادى]] ، وجه راسل نداء مشهور للعالم في راديو البي بي سي، أدان فيه بقوه تجارب القنابل الهيدروجينيه، وانضم له العالم الكبير البرت اينشتين وجمعوا العلما والمفكرين من أنحاء العالم وعملوا مؤتمر اترأسه راسل في بوجواش سنة 1957 أدانوا فيه التجارب النوويه. وفي سنة 1958 إترأساترأس راسل حملة نزع السلاح النووي من العالم.
 
في سنة 1961 وراسل عنده تسعين سنة اتقبض عليه هو و مراته واتحكم عليهم شهرين سجن. لكن الحكم اتخفف لسجن سبع تيام لظروف راسل الصحيه وكبر سنه. والقضيه كان سببها انهم عملوا [[عصيان مدني]] عشان يحتجوا على التجارب النووية وجمعوا مؤيدين وقعدوا في الشارع وسدوا الطريق.
سطر 123:
== مصادر ==
{{مصادر}}
* الموسوعة الثقافية ، مؤسسة فرانكلين للطباعة والنشر، القاهرة - نيويوركنيو يورك 1972
* Benet, W.R. : The Reader Encyclopedia , j. W. Arrowsmith, Bristol 1977
* Bertrand Russel: what I believe ? and other essays on religion and related subjects, Simon and Schuster, New York 1967