الفرق بين النسختين بتاع: «ويكيبيديا:ملحوظيه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
تعديل
وسم: تعديل مصدر 2017
ص تعديل، غير: إ ← ا (3)، أكبر ← اكبر عن طريق اوب
سطر 12:
*'''موثوقه''': المصادر لازم تكون بتقدم معلومه صحيحه عن الموضوع و مش موجهه لغرض الترويج ليه و معلوماتها تكون قابله للتقييم بشكل بيسمح بالتحقق منها, و ده ممكن يشمل الاعمال المنشوره بكل الاشكال و الوسائط و بأى لغه, مافيش عدد ثابت من المصادر المطلوبه لان المصادر بتختلف فى الجوده و عمق التغطيه, المنشورات المتعدده من نفس المؤلف أو الجهه بتعتبر مصدر واحد لاثبات الملحوظيه.
*'''مستقله''': المصادر لازم ماترتبطش بموضوع المقاله أو الشخصيه فيها فمثلاً الاعلانات و البيانات الصحفيه و السير الذاتيه و الموقع الالكترونى الخاص ما تعتبرش مستقله, الاعمال اللى عملها الشخص موضوع المقاله او اى شخص علي علاقه بيه كمان ما تعتبرش مستقله.
*'''الافتراض''': التغطيه الكبيره فى المصادر الموثوقه بتشكل «افتراض» مش «ضمان» بإنبان الموضوع بيستحق مقالته الخاصه, و ممكن عن طريق المناقشه يتبين ان الموضوع موش لازملوه مقاله مستقله, ممكن لأنه مثلا بيخالف قاعده إنان ويكيبيديا موش مجموعه عشوائيه من المعلومات.
 
لو كان الموضوع ما بيحققش المعايير دى بس بيحتوى على حقائق و معلومات ممكن التحقق منها, ممكن يكون من المفيد دمجه فى مقاله تانيه مرتبط بيه لو اتوفرت.
 
== مقاله مستقله ==
بشكل عام مطلوب من المحررين يفكرو ايه احسن طريقه تساعد اللى بيقرا الموضوع انه يفهمه, ساعات ده بيكون من خلال تقديم المعلومات على صفحه مخصصه مستقله و ساعات بيكون احسن تكون جزء من صفحه أكبراكبر عن موضوع اوسع مع معلومات اكتر, فى الحالتين ده ما بيقللش بأى شكل من الاشكال من اهميه الموضوع.
 
== ليه كل المعايير دى مطلوبه ==
سطر 37:
'''الاحداث'''
 
ويكيبيديا موش مصدر إخبارىاخبارى: و المطلوب فيها اكتر من مجرد تقارير اخباريه روتينيه عن حدث أو موضوع واحد, فمثلا التغطيه الاخباريه الروتينيه زى البيانات الصحفيه و الاعلانات العامه و التغطيه الرياضيه و الصحافه موش تغطيه مهمه.