الفرق بين النسختين بتاع «ابن اياس»

تم إضافة 132 بايت ،  قبل 8 سنوات
مافيش ملخص للتعديل
ص (تظبيط الوصلات)
كتابه "''' [[بدائع الزهور فى وقائع الدهور|بدائع الزهور في وقائع الدهور]] ''' " (5 أجزاء فى 6 مجلدات ) بيعتبر أهم مؤلفاته و أرخ فيه لتاريخ مصر الضخم من بداية التاريخ لغاية سنة [[1522]]. وبيحكى فيه عن اللي حكموا مصر و المناطق اللي جنبها و الحاجات اللي حصلت و عن الوفود اللي كات بتيجى مصر من البلاد التانيه زى [[الهند]] و [[توركيا|تركيا]] و [[اوروبا]] و شمال [[افريقيا|أفريقيا]] و [[اثيوبيا|الحبشه]] و غيرها <ref> ابن إياس، مقدمة الطبعه التانيه، 1</ref>.
 
جده الأمير إياس الفخر الظاهرى كان من مماليك [[الظاهر سيف الدين برقوق]]، و أبوه كان أمير كبير اتولى نيابة الشام و بقى أتابك الجيش المصرى و بالتالى كان على إتصال مباشر بالأمرا و موظفين الدوله المصريه. ابن إياس كان بيكتب الشعر و كان بيحبه و في كتابه أشعار من تأليفه و من تأليف غيره <ref> ابن إياس، مقدمة الطبعه التانيه، 9</ref>.
 
إسلوبه في الكتابه و ترتيب الحوادث مميز جداً، و كان بيكتب بلغه عربيه بسيطه وواضحه مخلوطه باللغه المصريه اللي الناس بيتكلموها في عيشتهم اليوميه <ref> مدحت الجيار، 31-12</ref>. وكان حريص على توضيح المصادر اللي إعتمد عليها في الأحداث اللي ما عاصرهاش <ref> ابن إياس، مقدمة الطبعه التانيه، 9</ref>. ابن إياس عاش في عصر مؤرخ مصري كبير تاني إسمه " [[السيوطى]] " ( نسبه لأسيوط ).
57,516

تعديل