الفرق بين النسختين بتاع: «ويكيبيديا:مصادر موثوق فيها»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
جديد
وسم: تعديل مصدر 2017
 
تعديل
وسم: تعديل مصدر 2017
سطر 4:
== نظره عامه ==
موثوقيه المصدر ممكن تكون: مصادر موثوقه جدا مصادر موش موثوقه بشكل واضح و كتير منها بيكون فى النص, لمحررين لازم يستخدمو حكمهم للتفريق بين المصادر الصالحه للاستخدام و المصادر الموش موثوقه, المقال لازم تستند لمصادر موثوقه و مستقله و منشوره ليها سمعه كويسه فى التحقق من الحقائق و الدقه, يعنى اننا بننشر آراء المؤلفين الموثوق بيهم بس, موش آراء الويكيبيديين اللى قرو و فسرو المواد الاوليه بنفسهم.
 
=== تعريف المصدر ===
لكلمة مصدر استشهاد على ويكيبيديا تلات معانى مرتبطه:
* قطعة العمل نفسها (المقال, الكتاب
* مؤلف العمل (الكاتب, الصحفى)
* ناشر العمل (زى مثلا Cambridge University Press)
 
ممكن يأثر أى واحد منهم على الموثوقيه, المصادر الموثوقه ممكن تكون عباره عن مواد منشوره بعمليه نشر موثوقه أو مؤلفين موثوقين او كلها, لازم تكون المؤهلات دى واضحه.
 
=== تعريف المنشور ===
مصطلح "منشور" مرتبط بالمواد النصيه و اللى ممكن يكون بتنسيق مطبوع تقليدى أو عبر الإنترنت, و مع ذلك المواد السمعيه و الفيديويه و الوسائط المتعدده اللى تم تسجيلها و بثها أو توزيعها أو أرشفتها من جهه سمعتها كويسه ممكن تستوفى كمان المعايير اللازمه لاعتبارها مصادر موثوقه.
 
=== السياق مهم ===
موثوقيه المصدر بتعتمد على السياق, لازم وزن كل مصدر للحكم عليه لو كان ممكن الاعتماد عليه فى مقاله ويكيبيديا و يكون مصدر مناسب, كلما زاد عدد الأشخاص اللى بيشاركو فى التحقق من الحقائق و تحليل القضايا القانونيه و التدقيق فى الكتابه كان النشر أكتر موثوقيه.
 
=== العمر مهم ===
خاصه فى المجالات العلميه والاكاديميه ممكن المصادر القديمه تكون موش دقيقه بسبب ظهور معلومات جديده أو اقتراح نظريات جديده أو تغيير المفردات فى مجالات زى السياسه أو الموضه لازم تتأكد ان المصادر القديمه ما تمش استبداله, احيانا المصادر هتكون جديده جدا و موش ممكن استخدامها زى الاخبار العاجله.