الفرق بين النسختين بتاع: «ويكيبيديا:تعديلات هدامه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
جديد
وسم: تعديل مصدر 2017
 
تعديل
وسم: تعديل مصدر 2017
سطر 3:
 
التحرير التخريبى موش دايما بيكون مقصود, و ممكن يحصل لان المحررين ما يعرفوش ازاى يعدلو بشكل صحيح او ما عندهمش المهارات الاجتماعيه أو الكفاءه اللازمه للعمل بشكل تعاونى.
 
== ملخص ==
جزء كبير من نجاح [[ويكيبيديا]] كان بسبب انفتاحها, احيانا الانفتاح الشديد بيخلى الأشخاص اللى يحاولو استغلال الموقع كمنصه لتقديم وجهة نظر واحده أو بحث بدائى أو الترويج الذاتى, و احيانا المحرريين بيعملو أخطاء فى ويكيبيديا ممكن تسبب مشاكل طويله الأجل عن طريق التحرير المستمر لصفحه أو مجموعه من الصفحات اللى بتحتوى على معلومات موش ممكن التحقق منها من خلال مصادر موثوقه أو انهم يصرو على عدم الحياد.
 
التعديلات الهدامه بتقلل من موثوقية ويكيبيديا كمصدر مرجعى و ممكن تخلى المحررين التانيين يسيبو المشروع لما يستمر محرر مخرب بدون عقاب.
 
التعديلات التخريبيه ممكن تكون قريبه من بعضها البعض فى فى صفحه واحده أو على اكتر من صفحه, و ممكن تكون متشابهه جدًا أو مختلفه ظاهريا.
 
المحررين المخربين بيحاولو يخفو سلوكهم و يبينو انه تحرير بناء, لما تفشل المناقشه فى حل المشكله و لما يتفق الإجماع المحايد للمحررين بيكون الحل التأديبى للمخربين ضرورى و ممكن يوصل لحد الحظر.