الفرق بين النسختين بتاع: «ويكيبيديا:تعديلات هدامه»

تعديل
(تعديل)
وسم: تعديل مصدر 2017
(تعديل)
وسم: تعديل مصدر 2017
{{ارشادات ويكيبيديا}}
'''التعديلات الهدامه''' او التحرير التخريبى هوا شكل من اشكال التحرير ممكن يمتد لفتره طويله على كتير من المقالات و يعطل التقدم لتحسين مقال أو بناء الموسوعه, التحرير التخريبى موش دائما بيعتبر تخريب و لازم معالجة كل حاله بشكل مستقل مع مراعاة لو كانت الإجراءاتالاجراءات دى بتنتهك سياسات و إرشاداتارشادات ويكيبيديا, التعامل مع المحرر فى المواقف اللى ما تعتبرش تخريب واضح على انها تخريب ممكن يضر الموسوعه من خلال تنفير المحررين المحتملين.
 
التحرير التخريبى موش دايما بيكون مقصود, و ممكن يحصل لان المحررين ما يعرفوش ازاى يعدلو بشكل صحيح او ما عندهمش المهارات الاجتماعيه أو الكفاءه اللازمه للعمل بشكل تعاونى.
 
== ملخص ==
جزء كبير من نجاح [[ويكيبيديا]] كان بسبب انفتاحها, احيانا الانفتاح الشديد بيخلى الأشخاص اللى يحاولو استغلال الموقع كمنصه لتقديم وجهة نظر واحده أو بحث بدائى أو الترويج الذاتى, و احيانا المحرريين بيعملو أخطاء فى ويكيبيديا ممكن تسبب مشاكل طويله الأجل عن طريق التحرير المستمر لصفحه أو مجموعه من الصفحات اللى بتحتوى على معلومات موش ممكن التحقق منها من خلال مصادر موثوقه أو انهم يصرو على عدم الحياد.
 
التعديلات الهدامه بتقلل من موثوقية ويكيبيديا كمصدر مرجعى و ممكن تخلى المحررين التانيين يسيبو المشروع لما يستمر محرر مخرب بدون عقاب.
التعديلات التخريبيه ممكن تكون قريبه من بعضها البعض فى فى صفحه واحده أو على اكتر من صفحه, و ممكن تكون متشابهه جدًا أو مختلفه ظاهريا.
 
المحررين المخربين بيحاولو يخفو سلوكهم و يبينو انه تحرير بناء, لما تفشل المناقشه فى حل المشكله و لما يتفق الإجماعالاجماع المحايد للمحررين بيكون الحل التأديبى للمخربين ضرورى و ممكن يوصل لحد الحظر.
 
== محاولات التهرب من الكشف ==
بيحاول المحررين المخربين أحيانا التهرب من الاجراءات التأديبية بطرق منها:
* تكون تعديلاتهم على فترات طويلة.
* اغلب تعديلاتهم بتكون على صفحات النقاش.
* تعليقاتهم مافيها خرق لقواعد الأدب لكن بيتدخل بشكل مهذب فى المناقشة و التحرير التعاونى.
* تعديلاتهم بتكون فى عدد صغير من الصفحات لى بيشوفها عدد قليل من الناس.
* ممكن تكون التعديلات على مجموعة كبيره من المقالات عشان تقليل احتمالية ملاحظتها.