الفرق بين النسختين بتاع: «سويسرا»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ش
تاريخ
سطر 52:
سويسرا بلد بدون سواحل أراضيها متقسمه بين [[جبال الألب]] و الهضبة الوسطانيه و جبال جورا و مجموع مساحتها 41285 كم 2 (15940 ميل مربع). سكان سويسرا حوالى 7.8 مليون شخص معظمهم متركز على الهضبة الوسطانيه.
الاتحاد السويسري ليه تاريخ طويل من [[حياد مسلح|الحياد المسلح]] ، و ما دخلش من سنة 1815 ، و ما إنضممش للأمم المتحدة إلا سنة 2002.
==تاريخ==
أقدم آثار وجود بشر فى تاريخ سويسرا عمرها حوالى 150،000 سنة.
 
== الأرض ==
أرض سويسرا جبلية في معظمها ، فحوالي 7% من مساحتها من المرتفعات الألبية ، و القطاع يتضمن 30% من السكان وبتنحدر بمقدمات لـ الهضبة السويسرية ، وبتضم المقدمات دي عدد من البحيرات ، وبتنقسم جبال الألب إلى شوية سلاسل ، وأعلى قمة فيها الألب السويسرية (مونتي روزا ) وبتشغل سويسرا قسم من جبال جورا بحيث يتبعها القسم الجنوبي الشرقي من الجبل دي ، وتحتوي العديد من الوديان والحافات ، وبتخترقها بعض الممرات ، وبتمتد الهضبة السويسرية على شكل دهليز بين جبال الألب وجبال جورا ، وبيختلف ارتفاع الهضبة من مكان لمكان تاني ، وقد ادت لها طبيعتها الجبلية الغنية بالغابات قيمة سياحية كبيرة .وبتنحصر الجبال دي كلها بكتير من الثلاجات مثل (الينش ) و(جورنرفيزتش) ، و التلاجات دي مصدر سياحي مهم اوي ، وبتنتشر بسويسرا البحيرات العذبة الحلوة يعني .