الفرق بين النسختين بتاع: «فرسان المعبد»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص r2.7.3) (تزويد روبوت: ur:فرسان الہیکل
لا ملخص تعديل
سطر 1:
[[صورة:HPIM3597.JPG |تصغير|250px|[[فرسان|فارس]] من فرسان المعبد (الداوية)]]
'''فرسان المعبد''' أو '''فرسان الهيكل''' أو '''الداوية''' أو '''فرسان التمبلار''' ( بالإنجليزي : Knights Templar - بالفرنساوي : Templiers ) ، طايفهطائفه عسكريه دينيه [[اوروبا|أوروبيه]] إتعرفتعرفت بإسم '''فرسان معبد سليمان''' أو بالإسم الكامل للتنظيم : العسكر الفقرا بتوعالفقرااتباع المسيح و معبد سليمان ( بال[[لاتينى]] : Pauperes commilitones Christi Templique Solomonici).
 
اتكونتتكونت الطايفهالطائفه في القرن 12 لحماية حجاج [[القدس|بيت المقدس]] و اتبعواتبعوا قانون الرهبان البدكتيين. فرسان المعبد كانوا اول التنظيمات العسكريه الصليبيه و إتأسستتأسست جماعتهم سنة 1118 عن طريق سبع فرسان أقسموا بحماية الحجاج الرايحين بيت المقدس. زعيم التنظيم كان بيتسمىيسمى جراند ماستر Grand Master و كان هو القومندان العام بتاع التنظيملالتنظيم. أول قومندان اتزعمتزعم التنظيم كان هيجو دى بايين Hugues de Payens. كل بلد كان ليهالها قومندان بينوبقومندانينوب عن القومندان العام. البابا اعترف بيهمبهم سنة 1128 و فى سنة 1147 شاركوا فى اول معاركهم الكبيره ضد المسلمين. فى سنة 1145 اتسمحسمح ليهملهم بلبس زى أبيض و من وقت [[الحمله الصليبيه التانيهالثانيه]]كانوا بقوا بيحطوايضعون صلبان حمرهحمراء على صدر و ضهر زيهم. اشتهرو بال[[تعصب دينى|تعصب الدينى]] و القسوه.
 
دخل فرسان المعبد فى منافسات مع فرسان [[اسبتاريه|الاسبتارية]] و فرسان [[تيوتون|التيوتون]] في النفوذ و الثروة و الحروب. حاربوا [[بوهيموند الرابع]] و بعدينبعدها حالفوه و اتحالفواتحالفوا مع [[الحشاشين]] فى زمن [[الظاهر بيبرس (قبل السلطنه)|الظاهر بيبرس]] و كانت عندهم قلاع فى فراس و عتليث و أنطرطوس و جبيل. إشتركوا في [[حروب صليبيه|الحروب الصليبية]] بشراسه. بعد ما المسلمين إستولوا على [[القدس|بيت المقدس]] قعدوا في [[عكا]] و كان ليهملهم هناك قلعة ضخمه على الساحل . بعد سلطان [[مصر]] [[الأشرف خليل]] ما إستولى على عكا سنة 1291 هربوا على [[قبرص]] و جزيرة ارواد قدامبجانب طروطسه على ساحل [[سوريا]] و قعدوومكثوا فى الجزيره لغاية ما طردهم الاسطول المصرى سنة 1303.
 
== نهاية فرسان المعبد ==
[[ملف:Templars on Stake.jpg|تصغير|250px|فرسان المعبد اترموارميوا فى النار في [[أوروبا]].]]
[[صورة:Molay.jpg |تصغير|250px|جاك دى مولاى أخر زعمازعماء فرسان المعبد اعدمه فيليب الرابع سنة 1314]]
بتعتبرتعتبر عملية اضطهاد طايفةطائفة فرسان المعبد من اهم العمليات اللى قامت بيهابها [[محاكم التفتيش]] فى فرنسا. فرسان المعبد كانوكانوا من اهم الطوايفالطوائف الصليبيه العسكريه فى فترة الحروب الصليبيه. بعد [[فتح عكا|طرد الصليبيين من عكا]] و ساحل الشام ( 1291 - 1292 ) على ايدينيدي سلطان [[مصر]] [[الأشرف خليل]] هرب فرسان المعبد مع الطوايفالطوائف العسكريه التانيهالثانيه على [[قبرص]] و منها على [[اوروبا]]. على سنة 1300 فرسان المعبد بقواصبحوا تانىثانى اغنى امبراطوريه افتراضيه فى اوروبا طوالى بعد السلطه البابويه نفسها. دولة فرسان المعبد الافتراضيه و كانت بتضمتضم اعداد ضخمه من الموظفين و العمال و المهنين و غيرهم ، و كانت بتمتلكتمتلك مساحات شاسعه من الاراضى فى نواحى اوروبا ، و كانت ليهالها تجارات واسعه و اعداد كبيره من العقارات و اسطبلات الحصنه و مزارع المواشى والاغنام و سفن تجاريه بتنقلتنقل الصوف و غيره بين موانىموانئ [[البحر المتوسط]] و الحجاج الاوروبيين للأراضى المقدسه ، و كان ليهالها سفارات بتتعاملتتعامل مشليس بسفقط مع الكاتوليك لكن كمانايضاً مع الكنيسه البيزنطيه و حتى المسلمين. فوق كدههذا الطايفهكله الطائفه كانت بتملكتمتلك بنوك و هيئات ماليه بتخدمتخدم الملوك و رجال الدين و النبلاء و التجار.
 
فى سنة 1304 اتوفىتوفى البابا بينيديكت الحداشرالحادي عشر Benedict XI و بعد وفاته بسنه فيليب الرابع Philippe IX ملك فرنسافرنسااستطاع قدران يوصليصل برتراند دو جوت Bertrand de Goth اسقف بروردو لمنصب البابا بإسم كليمينت الخامس Clement V. فيليب ماكتفاش بإن البابا بقىاصبح تحت سيطرته فنقل مقر الباباويه من روما لـ افينون Avignon فى سنة 1309. منمنذ هذا الوقت ده ابتدىبدء مفتشين محاكم التفتيش يلتفتويلتفتوا لفرسان المعبد اللىاللذين كانو معروفينعرفوا بالغرور و التعالى. من ناحية البابويه البابا اينوسينت التالتالثالث كان قد انتقد فرسان المعبد مع بداية الحمله الالبيجنسيه واتهمهم بتخطيهم حدودهم و حتى بالأبتعاد عن تعاليم الكاتوليكيهالكاثوليكيه حيث انهم بيأوويأوون فرسانهم اللىاللذين بتحرمهمحرمتهم الكنيسه من رحمتها و لماوعند بيموتوموتهم بتدفنهمتدفنهم فى المدافن المسيحيه ، و فوق كدههذا كانوكانوا بيعاملويعاملون نواب البابا بقلة احترام و بيعاملويعاملون المسلمين و اليهود معامله فيها نوع من التسامح و ساعدوساعدوا مهرطقين لجأؤولجأؤوا ليهملهم وقت الحرب ضد الالبيجنسيين.
 
الملك فيليب الخامس من جهته ماكانشلم بيحبيكن يحب فرسان المعبد و كان طمعان فى ثراوتهم بسبب سؤسوء احواله الماليه و كان بيعتقديعتقد انانهم عندهميخفون كنز كبير مخبينه و عايزكان ينوي الأستيلاء يستولى عليه ، و فوق كدههذا كان خايفخائف انهمان يستولوا يستولوعلىعلى جزء من مملكته. البابا كليمينيت الخامس كان تحت سيطرة الملك فيليب و كبير مفتشين محاكم التفتيش فى فرنسا جيولوم دى بارى Guillaum de Paris كان صديق شخصىشخصي لفيليب ، و بعد جمع معلومات كتيرهكثيره عن فرسان المعبد اتضح ان ممكن توجيه تهمة الهرطقه ضدهم. فى 14 سبتمبر 1307 اتكتبتكتبت اوامر للسلطات الملكيه فى نواحى فرنسا بالقبض على كل فرسان المعبد فى 13 اكتوبر 1307.
 
اتقبضقبض على مئات من فرسان المعبد واتقدمووقدموا لمحاكمة التفتيش واحد واحد. المفتشين وقت التحقيقات كانوكانوا بيوعدويوعدون المتهم بالعفو لو اعترف بهركطقته و رجع لحضن الكنيسه الكاتوليكيهالكاثوليكيه. لو المتهم رفض التهمه و الاعتراف كان بيتبعتيبعث طوالىمباشرةً للملك. فى غضون المحاكمات اتصادرتصادرت اموال و ممتلكات فرسان المعبد بأمر من محاكم التفتيش اللىالتي بطبيعة الحال كان بيحركهايحركها الملك فيليب من وراوخلف الكواليس ، و بالطريقهبهذه دىالطريقه قدر استطاع فيليب انهان يعمليخرج نفسه برهمن الموضوع و انه بيطبقفقط بسيطبق احكام المفتشين. ضحايا كتيركثر ماتوماتوا وقت التحقيقات منهم 36 فى [[باريس]] و 25 فى سين Sens. معظم فرسان المعبد اللىاللذين اتقبضقبض عليهم فى فرنسا كانوكانوا ياعجائز امااو عواجيز أو صغيرين فىصغار السن من غير خبره. معظم الفرسان المحاربين و اللىاللذين عندهم خبره كانوكانوا منمنذ فترهان شموشعروا ريحةبالخطر الخطراللذي اللىيحدق بيحيقبهم بيهم فهربوهربوا قبل ما تبتدىبيدء العمليه. اما الكنز المزعوم اللىاللذي اتمنى فيليب انهان يلاقيه و يستولىيستولي عليه فماتلاقاشفلم يوجد له اثر حتى لحد النهاردهيومنا اما لانه اصلاً كان مجرد خرافه أو لإن الفرسان قدرواستطاعوا يهربوهتهريبه فى الوقت المناسب.
 
لمدة سبع سنين استمرت التحقيقات و عمليات التعذيب و الاعدام لمدة سبع سنوات. فى 1310 هدد 600 من الفرسان بإنهم هيسحبواعترافاتهمسيحبون اعترافاتهم فحرق المفتشين 75 واحد منهم بتهمة الارتداد للهرطقه. و فى الأخرالنهايه اصدر البابا أمر بحل المنظمه و فى 19 مارس 1314 اتحرقحرق زعيم الطايفهالطائفه جاك دى مولاى Jacque de Molay و نايبهنائبه جيوفروى دى شارناى Geoffroi de Charnay فى [[باريس]].
 
استمرت مطاردة فرسان المعبد فى الاماكنالأماكن اللىالتي هربوا ليهالها فى نواحى اوروبا ، فى فرنسا و ايطاليا و مناطق فى النمسا و المانيا. فى انجلترا الملك [[إدوارد التانى ملك إنجلترا|ادوارد التانى]] جوززوج بنتأبنت الملك فيليب صابتهأصابته صدمه من اللىاللذي اللى حصل فى فرنسا و اتهربتهرب من القبض على فرسان المعبد الموجودين فى انجلترا و بعتبعث لحكام [[البرتغال]] و [[كاستييا و ليون|كاستيا]] و [[اراجون]] و [[سيسيليا]] يحضهم على عدم الانصياع لضغوط فيليب ، لكن ادوارد اضطر فى الأخرالنهايه انهان يقبض على عدد من الفرسان لكنلكنه اكتفى بسجنهم و بعد ما حل البابا نظام فرسان المعبد هربت اعداد منهم على [[اسكوتلاندا]] اللىالتي كانكانت فيهاتحوي اعداد تانيه هربتالهاربين من فرنسا. ملك اسكوتلاندا روبرت ذا بروس Robert the Bruce نفسه كان محروم من الكنيسه الكاتوليكيهالكاثوليكيه و بالتالى البابا ماقدرشلم يجبرهيستطع على اجباره تسليمهم .