الفرق بين النسختين بتاع: «قصر عابدين»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص بوت: تغييرات تجميلية
ص تعديل، غير: اسرة ← عيلة (3)، التي ← اللى عن طريق اوب
سطر 3:
'''قصر عابدين'''، من اشهر القصور المصرية اللى شهد الكتير من الأحداث من العهد الملكي ولغاية نشأة [[القاهره|القاهرة]] الحديثة.
 
والقصر هو تحفة تاريخية نادرة بتعكس الفخامة اللى اتشيد بيها القصر والأحداث المهمه اللى شهدها من ايام العصر الملكي ولغاية قيام [[ثورة 23 يوليه]]. والقصر بيعتبر من أهم وأشهر القصور اللى اتشيدت فى حكم اسرةعيلة [[محمد على باشا]] ل[[مصر]] فكان مقر للحكم من سنة [[1872]] لغاية سنة [[1952]].
وكان [[الخديوى اسماعيل|الخديوي اسماعيل]] امر ببنا قصر عابدين لما اتولى الحكم فى مصر سنه [[1863]]، و اسم القصر يرجع ل (''عابدين بك'') اللى كان واحد من القادة العسكريين فى عهد [[محمد على باشا]] وكان يمتلك قصر صغيراً فى مكان القصر الحالي فاشتراه [[الخديوى اسماعيل|اسماعيل]] من أرملته وهدمه وضم ليه ارض واسعة و تشييد القصر مكانه.
سطر 10:
بيحتوى القصر على:
* قاعات وصالونات فالصالون الابيض والأحمر والأخضر بتستخدم فى استقبال الوفود الرسمية اثناء زيارتها ل[[مصر]]، إضافة الى
* مكتبة القصر التياللى بتحوى حلولى 55 الف كتاب. و بيحتوى القصر على
* مسرح فيه مئات الكراسي المذهبة وفيه اماكن معزولة بالستاير خاصة بالسيدات و بيستخدم دلوقتى فى عرض العروض المسرحية الخاصة للزوار والضيوف.
* الأجنحة زى الجناح البلجيكي اللى اتصمم لإقامة ضيوف [[مصر]] المهمين، واتسمي كده لأن ملك [[بلجيكا]] هو اول من أقام فيه.
سطر 17:
== متاحف القصر ==
* متحف الأسلحة .
* متحف مقتنيات الاسرةالعيلة العلوية اسرةعيلة [[محمد على باشا]] من ادوات وأواني من الفضة والكريستال والبلور الملون وغيرها من التحف النادرة.
 
== شوف ==