الفرق بين النسختين بتاع: «علاجات التخن»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
صلا ملخص تعديل
سطر 1:
العلاج الرئيسي [[تخن|للتخن]] بيعتمد اساسن علي [[ريجييم|الريجييم]] والمجهود الحركي . انظمه الريجييم ممكن تعمل تنزيل وزن في فتره قليله لكن بتبقي المشكله هي في المحافظه علي الوزن ده والريجييم بيعتمد علي اكل ب سوعرات حراريه قليلهأليله وتغيير في نظام حياه الشخص مع شويه مجهود . في العموم 20% بس من البشر هما اللي قدرواإدروا يحافظوا علي تنزيل وزنهم مده طويله . وبالتفصيل : 67% من البشر هما اللي قدروا ينزلوا من وزنهم 10% ويحافظوا عليه او يستمروا في التنزيل خلال سنه . متوسط الوزن النازل اللي اتحافظ عليه كان اكتر من 3 كيلوجم او 3% من كتله الجسم واللي ممكن يستمر ل 5 سنين . تنزيل الوزن مفيد صحيا وخصوصن انه فيه دراسه بتتوقعبتتوئع انخفاض المشاكل المرضيه مع الريجييم .
 
افضل علاج للتخن هوا الجراحه لكن مخاطرهاالكتير وسعرها الغالي خلي العلما يتحمسوا انهم يدوروا علي علاجات جديده .
سطر 5:
::الصفحه الرئيسيه [[ريجييم]]
 
الريجييم بيعتمد انه يقلليألل وزن الجسم عن طريقطريء الاكل ودا بيتقسمبيتإسم لاربعلاربعت انواع : '''(1)''' ريجييم دهون قليلهأليله '''(2)''' ريجييم كربوهيدات قليلهأليله '''(3)'''ريجييم سوعرات قليلهأليله '''(4)'''ريجييم سوعرات قليلهأليله جدا . فيه تحليل قالأال انه مفيش فرقفرء كبير بين اول تلات انواع من الريجييم (سوعرات قليلهأليله - دهون قليلهأليله - كربوهيدرات قليلهأليله ) واللي كان معدل تنزيلهم 2-4 كيلو في كل الدراسات اللي اتحللت .
 
'''ريجييم دهون قليلهأليله'''
 
ودا بيعتمد علي تقليلتأليل اكل الدهون واللي بيحصل معاه نقصنئص استهلاك السوعرات ( ولو انه مش بشكل متعمد ). فيه تحليل ل 12 دراسه علي مدار 2-12 شهر قالأال ان الريجييم ده بينزل 3.2 كيلوجم مع اكل عادي .
 
'''ريجييم كربوهيدرات قليلهأليله'''
 
الاكل بيكون فيه اعتماد اكتر ع الدهون والبروتينات ( بالمقارنهبالمأرنه ) ودا اكتر نوع ريجييم مشهور في الجرايدالجرانين لكنه مش متفضل من جمعيه القلبالألب الامريكيه . مراجعه ل 107 دراسه وجدت انه مفيش تنزيل وزن مع النوع ده من الريجييم الا لو قلأل معاه السوعرات الحراريه . وعمومن مفيش اثاراسار جانبيه لنوع الريجييم ده حد اكتشفها .
 
'''ريجييم سوعرات قليلهأليله'''
 
ودا بيعتمد علي تنزل الطاقهالطاءه من500-1000 سوعر حراري في اليوم . واللي ممكن يعطينا نزول 0.5 كيلو في الاسبوع . مؤسسات الصحه الوطنيه راجعت 34 تجربه عشان تشوف نتايج الريجييم ده وقالتوألت انه ممكن يقلليألل كتله الجسم 8% خلال 3-12 شهر .
 
'''ريجييم سوعرات قليلهأليله جدا'''
 
بيعتمد علي تنزيل 200-800 سوعر في اليوم ( من الدهون والكربوهيدرات ومش البروتين ) .بيعتمد علي تجويع الجسم ومعدل تنزيله من 1.5-2.5 كجم . الريجييم ده مش مفضل للاستخدام العام لانه بيكون معاه اثاراسار جانبيه زي ضعف العضلات وزياده احتمالات [[نقرص|النقرصالنؤرص]] واضطرابات في املاح الجسم ( من المشاكل الكبيره ) عشان كده لازم يتابع مع دكتور .
==المجهود==
الحركه بتستهلك طاقهطاءه بتيجي من الدهون والجيلايكوجين ( كربوهيدرات - جلوكوز ( متخزن في الجسم )). ولان عضلات الرجل كبيره فالمشي والجري وركوب العجل هما احسن الطرقالطرء لحرقلحرء الدهون لان الجسم بيستخدمها كبنزين . الجري مش مفضل للي عندهم مشاكل في الروكب وبتبقي السباحه افضل ليهم .
 
تحليل عملته Cochrane Collaboration ل 43 تجربه وجدوا ان المجهود - لوحده - بيأدي لتنزيل محدود للوزن . مع [[ريجييم|الريجييم]] , الجمهودالمجهود بيساهم في تنزيل 1.0 كيلو زياده عن الريجييم لوحده . ولو المجهود زياده ممكن ينزل 1.5 كيلو . ورغم ان تاثيراتتاسيرات عمايل المجهود ع البشريه متواضعه , لكن الاكيد انه فيه علاقهعلاءه طرديه بين ثباتسبات نزول الوزن والمجهود المبذول وخصوصن لو كان مجهود شاقشاء . '''علي مدار 20 اسبوع من التمارين العسكريه الاساسيه وبدون اي موانع اكل وجدوا ن المجندين الجداد بيقلوا 12.5 كيلوجم'''. '''ميزه المجهود هوا في الحفاظ علي الوزن''' .
 
مراجعه نظاميه اكتشفت ان الناس اللي بيستعملوا عجل المشي ( الاجهزه الرياضيه اللي بعداد ) لمده 18 اسبوع في المتوسط زاد نشاطهم 27% وقل ال بي ام اي BMI عندهم 0.38 .
 
في مدينه بوجوتا في [[كولومبيا]] بيقفلوابيأفلوا 113 كم من الطرقالطرء ( 70 ميل ) كل يوم حد وفي الاجازات عشان يشجعوا الناس ع الحركه .الطرقالطرء الفاضيه من العربيات واحده من طرق مكافحه الامراض المزمنه ومنها التخن .
==ادويه==
:: الصفحه الرئيسه [[ادويه التخسيس]]
[[ملف:Obesity Med2008.JPG|thumb|left|225px|صوره لعلبه زينيكال ([[اورليستات]]) وميريديا([[سيبوترامين]]) ]]
فيه دوايين بس متوافقمتوافء عليهم من [[اداره الاغذيه والادويه الامريكيه|اداره الاغذيهالاغزيه والادويه الامريكيهFDAالامريكيه FDA]] للاستخدام ع المدي الطويل هما [[اورليستات]] orlistat الاسم التجاري زينيكال Xenical من شركه روش ROCHE واللي بيقللبيألل امتصاص الدهون من الامعاء عن طريق انه بيقللبيألل انزيم اسمه ليبيز lipase. والدوا التاني هوا [[سيبوترامين]] sibutramine والاسم التجاري ميريديا Meridia من شركه ابوت Abbott واللي بيشتغل ع المخ ( بيزود شغل سيروتاينين و نورادرينالين و دوبامين ) وشغله قريبأريب من شغل بعض ادويه الاكتئاب وبيجي من الدوا ده سدهسدت نفس .
 
فيه ادويه تانيه زي ريمونابانت Rimonabant الاسم التجاري اكومبليا Acomplia والدوا ده بيشتغل عكس [[حشيش|الحشيش]] ( block ) لانهم اكتشفوا ان الحشاشين بيعانوا من حالات صوصوه في البطن من الجوع . الدوا ده معتمد في [[اوروبا]] لعلاج التخن لكنه لسه مش معتمد في [[امريكا]] و[[كانادا]] بسبب انهم مش متاكدين من الامان بتاعه .
 
الوزن اللي بينزل مع الادويه دي بيعتبر '''متواضع''' واللي بيكون حوالي 2.9 كجم مع [[اورليستات|زينيكال]] , 4.2 كجم مع [[سيبوترامين|ميريديا]] و 4.9 كجم مع اكومبليا . زينيكال واكومبليا بيقللوابيأللوا احتمالات [[مرض السكر]] والادويه التلاته ليهم شويه تاثيرتاسير علي الكوليسترول . وع العموم فيه معلومات قليلهأليله عن تاثيراتتاسيرات العلاجات دي ع المدي الطويل علي تعقيداتتعئيدات و حصيلة التخن .
 
فيه ادويه اقلاأل انتشارن في استعمالها . بعضها حاصل علي موافقهموافئت [[اداره الاغذيه والادويه الامريكيه|اداره الاغزيه والادويه الامريكيه FDA]] للاستعمال لفتره بسيطه واشهرهم Phendimetrazine التجاري (بونتريل Bontril)
 
فيه دوا كمان مشهور مع مرضي السكر اللي عندهم زياده في الوزن وهوا [[ميتفورمين]] metformin تجاري جلوكوفاج Glucophage . بعض ادويه السكر بتعمل زياده في الوزن ( زي دياميكرون واماريل ودوانيل ). ممكن مرضي السكر يحصلوا علي شويه نزول في الوزن عن طريقطريء دوا اكتئاب اسمه التجاري بروزاك Prozac (فلوكستين)وكمان زينيكال وميريديا لمده 12-57 اسبوع لكن الفوايد الصحيه من العلاجات دي ع المدي الطويله لسه '''مش واضحه''' .
 
في ادويه تانيه مش معتمده او بتستخدم بطريقه '''غير شرعيه''' وكتير منها اتسحب م الاسواق زي Fenfluramine و dexfenfluramine ( اتسحب [[1997]] ) و Dexamphetamines نوع من الامفيتامينات بيعمل ادمان وله اثاراسار جانبيه خطيره ومش معتمد من FDA .
==الجراحه==
بسبب مشاكل الجراحه فهيا بتستخدم بس للحالات الخطيره (BMI >40) واللي فشلت معاهم الحلول التانيه . فيه اكتر من اسلوب جراحي واشهر واحد هو تقليلتأليل حجم المعده واللي بيدي احساس سريع بالشبع وبيقللوبيألل المساحه بتاعه الهضم .
 
'''اشهر العمليات الجراحيه'''
سطر 54:
ودي بروتوكلات عملتها كليه الاطباء الامريكيه واللي ادت 5 نصايح :
1- الناس اللي عندهم بي ام اي BMI اكتر من 30 بينصحوا [[ريجييم|بالريجيم]] والمجهود وتغيير اسلوب حياتهم وانهم يحطوا التخسيس هدف .
2- لو فشل الحل الاولاني بيتنقلوبيتنإلو مع المريض [[ادويه التخسيس|للادويه]] وفي الحاله دي لازم يعرفو الاثارالاسار الجانبيه بتاعتها وكمان يعرفو مدي نتايجها ع المدي الطويل .
3- الادويه اللي بتستخدم زي [[سيبوترامين|ميريديا]] و[[اورليستات|زينيكال]] والادويه التانيه , في الحالات الشديده ممكن يستخدموا امفيتامين ( تحت اشراف طبي بسبب الادمان) , وممكن ادويه [[اكتئاب|الاكتئاب]] بس لسه مفيش عليها ادله كافيه .
4- اذا فشلت الحلول اللي فوقفوء وكان ال بي ام اي اكتر من 40 و/او كان فيه امراض ناتجه عن التخن ففي الحاله دي بيكون الاتجاه للجراحه بعد تعريف المريض بكل مشاكلها .
5- العلمليات دي لازم تتعمل في مستشفيات بتعمل العمليات دي كتير لانه فيه ادله علي انه الجراحين اللي بيعملوها كتير بيكون نتايجهم احسن .
 
==برامج تخسيس==
ودي بتعتمد علي تغيير طريقهطريئه الحياه مع [[ريجييم|الريجييم]] وعمل مجهود . الفكره هنا هيا جمع مجموعه من الاشخاص اللي بيعانوا من نفس المشكله مع بعض واللي ممكن بالتالي يشجعوا بعض .وبيتقالوبيتأل ان نتايج البرامج دي احسن من النتايج الفرديه .
==تاريخ==
اول المحاولات لتطليع دوا ل لعلاج التخن كانت بتاعه الدكتور [[اليونان|اليوناني]] سورانيوس Soranus ( القرن التاني ) واللي كان بيدي [[ملينات]] وكمان كان بيعمل مساج سوخن دا غير المجهود البدني . ودا فضل الركن الاساسي في العلاج لالاف السنين لحد [[1920]] و [[1930]] وقتهاوأتها بدا يطلع ادويه جديده . وبالاعتماد علي كفاءة الثايروكسينالسايروكسين ( الاسم التجاري التروكسين في الوقت الحالي ) واللي شاع استخدامه في العلاج واللي كانت نتييجه متوسطه دا غير اعراضه الجانبيه زي بلبطه القلبالألب وصعوبه النوم . بعد كده طلعت ادويه كتير وكانوا كل مره بيلاقوابيلاؤو لها مشاكل واثارواسار جانبيه كتير بتخليهم يبحثوايبحسوا اكتر لحد ما وصلنا للدوايين اللي متوافق عليهم من FDA زي [[اورليستات|زينيكال]] و[[سيبوترامين|ميريديا]] . ولسه الابحاثالابحاس مستمره .
==مصادر==
ترجمه للمصري من ويكي انجليزي