الفرق بين النسختين بتاع: «بطليموس التاسع (فترة حكم تانيه)»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص روبوت إزالة: zh,pt,pl,eu,ru,fr,es,en,no,ca,fi,it,la,et,de,cs,el,ar,nl,sv (strongly connected to arz:بطليموس التاسع (فترة حكم اولى))
ص clean up
سطر 1:
* شوف: [[بطليموس التاسع (فترة حكم اولى)]]
{{بوابة|مصر البطلميه}}
[[صورة:Edfu29.JPG|تصغير|220px|بطليموس التاسع سوتر 2 و [[حورس]] [[معبد ادفو]]]]
'''بطليموس التاسع سوتر 2 '''(المنقذ 2)، - باليوناني : Πτολεμαῖος Σωτήρ - كنيته : '''لاثيروس''' Λάθυρος ( حمص )، و اتلقب كمان : '''فيلوميتور''' Φιλομήτωρ ( المحب لأمه ) ، ( 139 ق.م - 81 ق.م ) ، حكم [[مصر]] على فترتين من 116 لغاية 107 ق.م، و من 89 لغاية 81 ق.م. قعد على عرش مصر بعد موت ابوه [[بطليموس التامن (قبل 145 ق.م)|بطليموس التامن يورجيتس 2 ( الخير 2 )]] بمشاركة أمه كليوباترا التالته. لكن بعد ما حكم حوالي 10 سنين طردته أمه فراح على [[قبرص]] و كون فيها مملكه مستقله ليه، و بعدين بعد ما أمه إتوفت الإسكندرانيه طردوا أخوه ،اللي اتعرف بعد كده بـ [[بطليموس العاشر]]، و اللي كان بيحكم مع أمهم كليوباترا التالته، فحكم مصر تاني من سنة 88 ق.م لغاية 81 ق.م.
 
 
== نهاية فترة حكمه الأولى ==
السطر 39 ⟵ 38:
من الصعب التمييز بين عملاته و عملات اخوه بطليموس العاشر لإن على عملات الاتنين اتنقش " للملك بطليموس " من غير تحديد اى بطليموس فيهم. لكن عملات مراته التانيه سيلينا اللى عليها البورتريه بتاعها مع اسمها " للملكه سيلينا " و على الناحيه التانيه اتنقش النسر البطلمى مع جملة " للملك بطليموس ".
* شوف: [[بطليموس التاسع (فترة حكم اولى)]]
 
* شوف كمان: لستة [[ملوك مصر البطلميه]]