الفرق بين النسختين بتاع: «مملكة ليون»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص r2.7.2+) (روبوت تعديل: th:ราชอาณาจักรเลออง
ص clean up
سطر 12:
|خريطة=Península ibérica 1037.svg
}}
 
 
'''مملكة ليون''' كانت دولة مستقلة في المنطقة شمال غرب [[شبه الجزيرة الايبيرية]] , نتجت من [[مملكة أستورياس]] اتأسست سنة 910 م لما نقل امرا أستورياس المسيحيين على طول الساحل الشماليى لشبه الجزيرة مقرهم الرئيسى من [[اوڤييدو]] لمدينة [[ليون]]. المقاطعات اللى على ساحل [[المحيط الاطلنطى]] بقت [[مملكة البرتغال]] سنة [[1139]] ، و المقاطعات الشرقية ، والداخلية فضلت جزء من المملكة وانضمت ل[[مملكة كاستييا]] وبحلول سنة [[1230]] اتحدت مملكة ليون و مملكة كاستييا , [[مملكة كاستييا]] فى البداية مقاطعة فى مملكة ليون و ظهرت ككيان سياسى مستقل فى [[القرن التاسع]] و كانت قبل كده بتتسما مقاطعة كاستيا من مملكة ليون.
 
 
[[تاج كاستییا]] ، هو مفهوم معناه وجود ملك واحد على مجموعة متنوعة من الممالك والاراضي (ليون و كاستییا نفسها و جاليسيا و استورياس ابتدا باتحاد نهائى وحاسم لمملكة ليون و [[مملكة كاستيا]] سنة [[1230]]. تاج كاستییا دلوقتى جزء من تاج [[اسبانيا]].
السطر 24 ⟵ 22:
مدينة ليون أسسها فيلق الرومان السابع ,وكان اسم الفيلق عادة بيتكتب Legio Septima Gemina ( "الفيلق التوأم السابع")
== البرلمان ==
كورتيس [[مملكة ليون]] (كورتيس دى ليون) إبتدا سنة 1188 م ، و كان بيشكل جزء من أول حكومة اسبانية و كان أول برلمان فى اوروبا الغربيه. بعد كده سنة 1230 إندمج كورتيس مملكة ليون مع كورتيس مملكة كاستييا (كورتيس دى كاستييا) .
 
 
== مصادر ==