الفرق بين النسختين بتاع: «يان التالت سوبييسكى»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص r2.7.3) (تزويد روبوت: oc:Joan III Sobieski
سطر 13:
 
فى يوم السبت 12 سبتمبر 1683 م اتقابل الجيشين قدام أسوار فيينا وكان الأوروبيين فرحانين علشان عبرو جسر الدونة من غير خسارة نقطة دم واحده، لكن ده خللاهم على حذر شديد، أما العثمانيون فكانوا زهقانين علشان مقدروش يدخلو فيينا، وفي حالة من الذهول علشان شافو الأوروبيين قدامهم بعد عبور جسر الدونة، بالإضافة لانشغال بعض فرق الجيش بحماية غنايمهم مش القتال لتحقيق النصر، وتوترت العلاقة بين الصدر الأعظم وبعض قواد جيشه وظهرت نتائج ده مع بداية المعركة<ref name="alg">[http://www.dz4ever.com/vb/showthread.php?t=14081 منتديات الجزائر للأبد]</ref>.
 
 
قام مصطفى باشا بهجوم مضاد ، مع معظم قواته ، و اجزاء من النخبه الانكشاريه لغزو المدينة. كان القواد الترك ناوين يحتلوا فيينا قبل وصول يوحنا التالت ولكن الوقت نفد. وضب المهندسين العسكريين الترك تفجير كبير ونهائي علشان توفير امكانيه الوصول إلى المدينة. لما الأتراك كانو بيقفلو اكتشف النمساويين الكهف في فترة ما بعد الظهر. واحد منهم دخل النفق وابطل مفعولها في الوقت المناسب تماما.
 
في الوقت ده ، فى ساحة المعركه ،إبتدت المشاة البولنديه الهجوم على الجهة اليمين لجيش الامبراطوريه العثمانيه و بدل من التركيز على المعركه مع الجيش حاولت قوة الأتراك احتلال المدينة.
 
 
كان الجيش العثماني تعبان ومتشائم بعد فشل كل محاولة استنزاف قوة الأوروبيين ، و وصول سلاح الفرسان الأوروبى حول مجرى المعركه ضدهم ، واضطرهم يتراجعو للجنوب و الشرق. في اقل من تلات ساعات بعد هجوم سلاح الفرسان ، كسبت القوى المسيحيه المعركه وانقذت فيينا من الاحتلال . و بعد المعركه ،اقتبس يوحنا التالت سوبياسكى واعاد صياغه يوليوس قيصر الشهيرة بالقول" veni ، vidi ، الآلة vicit "--" أتيت ، رأيت ، غزاها الله ".