الفرق بين النسختين بتاع: «الاردن»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
اخطاء لغوية و كتابة باللهجة العامية تم تصحيح الاخطاء اللغوية و كتابة المحتوى باللغة الفصحى
وسوم: مسترجع تعديل من المحمول تعديل ويب محمول
ص استرجع التعديلات بتاعة 2001:16A2:C1BA:D361:9DF5:930D:F78B:8CD5 (مناقشة) لآخر نسخة بتاعة GhalyBot
وسم: استرجاع
سطر 1:
{{صندوق معلومات تجمع سكانى}}
'''الاردن '''و رسميا '''المملكه الاردنيه الهاشميه''' هيهيا دولةدوله عربية تقععربيه فى جنوب غرب [[اسيا]] و تتوسطبتتوسط الشرق الاوسط حيث انهاعلشان موجوده فى الجزء الجنوبى من منطقةمنطقه الشام و الشمالى لمنطقةلمنطقه شبه الجزيرةالجزيره العربيةالعربيه. لديهاليها حدود مشتركةمشتركه مع [[سوريا]] من الشمال و [[فلسطين]] التاريخيه من الغرب [[العراق]] من الشرق و يحدهابتحدها من الشرق و الجنوب [[المملكه العربيه السعوديه]] تطلزى ما بتطل على خليج العقبه فى الجنوب الغربى (زى مدينةبرضو العقبة)ما وتطلبتطل مدينه العقبه على البحر الاحمر حيثو يعتبربتعتبر المنفذ الوحيد البحرى للاردن.
 
اصل التسمية بالاردن نسبة لنهر الاردن الذي يمر على حدودها الغربيه و الاردن يعتبر بلد يجمع بين ثقافات ولهجات عربيه مختلفه و لا تفصله اى حدود طبيعيه عن جيرانه العرب غير نهر الاردن و نهر اليرموك اللذان يشكلان على التوالى جزء من حدوده مع فلسطين و سوريا أما باقى الحدود فهى امتداد لباديه الشام فى الشمال و الشرق و صحراء النفوذ فى الجنوب و وادى عربه الى الجنوب الغربى.
 
اصلو التسميةاتسمت بالاردن نسبةنسبه لنهر الاردن الذياللى يمربيمر على حدودها الغربيه و الاردن يعتبربتعتبر بلد يجمعبيجمع بين ثقافات ولهجات عربيه مختلفه و لا تفصلهمتفصلهوش اى حدود طبيعيه عن جيرانه العرب غير نهر الاردن و نهر اليرموك اللذان يشكلاناللى بيشكلوا على التوالى جزء من حدوده مع فلسطين و سوريا أما باقى الحدود فهى امتداد لباديه الشام فى الشماللشمال و الشرق و صحراء النفوذ فى الجنوب و وادى عربه الى الجنوب الغربى.
== الجغرافيا ==
التضاريس فى الاردن بتتنوع بشكل كبير واهم الجبال (جبال العلجون فى الشمال الغربى ) و(جبال الشراهفى الجنوب) <br>أعلى قمه هى الموجوده على جبل أم الدامى 1854 متر وأخفض نقطه فى البحر الميت واللى هى برضوا بتعتبر أخفض نقطه فى العالم .