الفرق بين النسختين بتاع: «معركة حمص التانيه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
لا ملخص تعديل
سطر 1:
==معركة حمص التانيه==
[[Image:1281BattleOfHoms.JPG|left|thumb|300px|معركة حمص (1281) بين اباقاخان و [[قلاوون الألفى|السلطان قلاوون]]]]
'''معركة حمص التانيه''' معركه كبيره قامت بين [[الجيش المصرى]] بقيادة السلطان [[ قلاوون الألفى|قلاوون]] و جيش مغول [[إيلخانيه|الإيلخانات]] بقيادة منگوتيمور أخو الإيلخان [[اباقاخان]] ابن [[هولاكو]] فى جنوب حمص فى سنة 1281. انتهت المعركه بهزيمه كبيره للمغول.
 
بعدفى وفاةسنة السلطان1277 خرج [[الظاهر بيبرس]] اتولىبالجيش و راح يهاجم قيساريه عاصمة دولة السلاجقه اللى كانت تابعه للمغول ، و بعد ما انتصر فى [[معركة الأبلستين]] دخل قيساريه و قعد على العرش فى القصر السلطانى ، و بعد ما قضى اسبوع هناك قرر انه يرجع مصر لكن اتوفى فى السكه فى الشام ، فاتولى الحكم ابنه [[السعيد بركه قان]] ، و بعد ما حكم حوالى سنتين عزله الأمير قلاوون و نصب مكانه أخوه الطفل [[سلامش]] ، و بعدسلامشبعد سلامش ما قعد على عرش [[مصر]] 100 يوم عزله قلاوون و قعد هو على العرش. فى الظروف دى انتهز اباقاخان ملك إياخانات فارس فرصة ارتباك الأوضاع السياسيه فى مصر و قرر انه يستولى على الشام.
 
==المعركه==
منگوتيمور أخو آباقاخان راح بجيش مغولى على قيساريه ، عاصمة دولة السلاجقه، وعرف قلاوون من أسير مغولى إن المغول بيستعدوا لغزو الشام بحوالى 80 ألف محارب ، فخرج قلاوون بالجيش المصرى و انضمت ليه قوات من الكرك بعتها الملك المسعود خضر ابن الظاهر بيبرس. الجيش المغولى كان متقسم على جيوش ، من ضمنها جيش بيتكون من حوالى 3000 فارس بيقوده آباقاخان اللى كان معاه حاكم ماردين ، راح على الرحبه و اتوقف هناك. طلايع جيش المغول كان بيقودها منگوتيمور ، و ابتدت الناس تهرب من حلف و حماه و حمص و هما مرعوبين لما شافت الطلايع. وراح قلاوون بجزء من الجيش على المرج و عسكر هناك و بعدين راح على حمص و معاه كل الجيش ، و وصل الأمير سنقر الأشقر و الأمرا الظاهريه ( امرا الظاهر بيبرس ). لما وصلت الأخبار ان المغول بيقربوا استخبى الناس فى جامع دمشق و فى المصلى بره دمشق و قعدوا يدعوا و يعيطوا ، و على الجبهه اتجهز الجيش و استعد للمعركه. جيش مصر كان فيه حوالى 800 من المماليك السلطانيه <ref> المقريزى ، 2/145 </ref>.
 
وصل المغول لأطراف حلب و وقف آباقاخان فى الرحبه ، و راح منگوتيمور على عين تاب على راس جيش بيضم 50 ألف محارب مغولى و 30 الف محارب جورجيين و روم و أرمن و صليبيين ، و هاجم حماه و خرب أماكن فيها.