الفرق بين النسختين بتاع: «هايمن»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
مسح كل اللى فى الصفحة
لا ملخص تعديل
سطر 1:
[[File: Gray1229.png|300px|thumb|شكل بيوضح التركيب الخارجي لل[[ڤالڤا]] أو الاعضاء التناسليه الخارجيه فى الانثى، ومن ضمنها الهايمن]]
'''الهايمن''' ({{إنج|Hymen}} او {{عربى|غشاء بكارة}}) هو عباره عن تنيه من غشاء مخاطى بتتكون من طبقه من الانسجه بتحيط بالفتحة الخارجيه للڤاچاينا او بتغطيها جزئيا في بعض البنات والستات. وكتير من الناس بيعتقدو انه موجود جوه الڤاچاينا لكن الواقع انه بره الڤاچاينا وهو جزء من ال[[ڤالڤا]] (الاعضاء التناسليه الخارجيه).
 
 
== مراحل نمو الهايمن ==
 
في المراحل الأولى من نمو الجنين مبيبقاش فيه فتحة في الڤاچاينا. طبقة الأنسجة اللي بتسد فتحة ال[[ڤاچاينا]] في الوقت ده عادة ما بتنقسم بشكل ناقص قبل الميلاد. حجم وشكل الفتحة او الفتحات دي بيختلف بشكل كبير من بنت للتانيه. فيه بنات بيتولدو من غير ما يكون عندهم هايمن خالص لان الانسجه بتكون انقسمت بشكل كامل قبل ما يتولدو. أحيانا، مبيحصلش تكوين للفتحة وده بيؤدي لوجود هايمن مسدود ومفيهوش فتحات. وعشان كده بعد الولادة لازم الدكتور يفحص ال[[ڤالڤا]] بتاعت البنت عشان يتاكد ان فيه فتحة في الهايمن لأن عدم وجودها بيسبب مشاكل لما الجسم مش بيقدر يتخلص من الدم بتاع [[الدوره الشهريه]].
[[File: Hymen.PNG|300px|thumb|شكل توضيحي لبعض انواع الهايمن]]
 
انسجة ال[[ڤالڤا]] بوجه عام بتكون رقيقه جدا وحساسه فى الفترة اللي قبل البلوغ. واي انشطه بتعمل ضغط على الانسجه دي ممكن تسبب تمزق او شد فيها. ونتيجة لكده، كتير من البنات والمراهقات ممكن يحصلهم تمزق او توسيع فى فتحة الهايمن اثناء ممارستهم لانشطة جسدية زي الرياضه، ركوب الخيل، استخدام التامبون، واثناء ممارسة العاده السريه. والبنت ممكن متعرفش خالص ان ده حصل لان ممكن ميكونش فيه الم او وجود دم او بتكون كمية الدم بسيطة.وكمان ممكن ده يحصل والبنت صغيره جدا انها تفهم او تفتكر اللي حصل.
 
== الهايمن والعذريه ==
 
وجود الهايمن من عدمه مستحيل يتعرف عن طريقه عذرية البنت. ومفيش حد يقدر بالفحص الجسدي لوحده انه يقرر اذا كانت الست او البنت حصلها فاجينال انتركورس. حوالي 50 % بس من الستات والمراهقات هما اللي بيحصلهم نزف في اول مرة يمارسو فيها الجنس، وعشان كده الملاية الملطخة بالدم مش دليل موثوق بيه على وجود العذريه. بعض الستات الهايمن عندهم مش بيتمزق من اول مره، وفيه نوع من الهايمن بيكون مرن بما فيه الكفايه انه يسمح للزب بالدخول من غير ما يحصل تمزق او بيحصل تمزق جزئي. وده بيحصل بس اذا فى الاول حصل توسيع للهايمن بشكل تدريجي بالصوابع أو بأي اجسام تانيه على المدى الزمنى الطويل. العذريه خاصيه معنويه مش جسديه.
 
== لينكات خارجيه ==
* [http://www.the-clitoris.com/f_html/hymen.htm The Mysterious Hymen Revealed]
* [http://www.scarleteen.com/article/politics/20_questions_about_virginity_scarleteen_interviews_hanne_blank 20 سؤال عن الهايمن]
{{الجهاز الجنسى فى الانسان}}
 
[[تصنيف:الجهاز الجنسي الانثوي]]
 
[[ar:غشاء البكارة]]
[[be:Дзявочая плява]]
[[be-x-old:Дзявоцкая балона]]
[[bg:Химен]]
[[bn:যোনিচ্ছদ]]
[[br:Lienenn-gourzh]]
[[bs:Himen (biologija)]]
[[ca:Himen]]
[[ckb:پەردەی کچێنی]]
[[cs:Panenská blána]]
[[da:Jomfruhinde]]
[[de:Hymen]]
[[dv:ބިކުރުގެ ދުލިފަށް]]
[[en:Hymen]]
[[eo:Himeno]]
[[es:Himen]]
[[et:Neitsinahk]]
[[fa:پرده مهبل]]
[[fi:Immenkalvo]]
[[fr:Hymen (biologie)]]
[[gl:Hime]]
[[he:קרום בתולים]]
[[hr:Djevičanski zalistak]]
[[hy:Կուսաթաղանթ]]
[[id:Selaput dara]]
[[io:Himeno]]
[[it:Imene (anatomia)]]
[[ja:処女膜]]
[[ko:처녀막]]
[[lt:Mergystės plėvė]]
[[my:အပျိုမြှေး]]
[[mzn:بکارت پرده]]
[[nds:Jumfernhuut]]
[[nl:Maagdenvlies]]
[[no:Jomfruhinne]]
[[pl:Błona dziewicza]]
[[pt:Hímen]]
[[ro:Himen]]
[[ru:Девственная плева]]
[[rw:Akabambano]]
[[simple:Hymen]]
[[sk:Panenská blana]]
[[sl:Deviška kožica]]
[[sn:Katahwi]]
[[sr:Химен]]
[[sv:Hymen]]
[[ta:கன்னிச்சவ்வு]]
[[te:కన్నెపొర]]
[[th:เยื่อพรหมจารี]]
[[tr:Kızlık zarı]]
[[uk:Дівоча пліва]]
[[vi:Màng trinh]]
[[zh:处女膜]]