الفرق بين النسختين بتاع: «زاهى حواس»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
Reverted edits by 41.221.139.207 to last version by Samsam22 using monobook-suite
مسح كل اللى فى الصفحة
سطر 1:
[[Image:Zahi Hawass.jpg|thumb|250px|زاهي حواس.]]
'''زاهي حواس''' اتولد في قرية العبيديه جنب [[دمياط]] فى في شمال [[مصر]] فى [[28 مايو]] [[1928]] . بيعتبر أشهر الاثريين [[ مصريين | المصريين ]] المعاصرين و بيحظى بتقدير عالمي في مجال علم الاجيبتولوجي ( المصرولوجيا ). زاهي حواس ماسك دلوقتي منصب السكريتير العام للمجلس المصري الأعلى للأثار.
 
== حياته ==
زاهي حواس في بداية حياته كان ناوي يبقى محامي بس بعدين غير رأيه و درس فى قسم الاثار الرومانيه - اليونانيه في كلية الأداب - [[جامعة اسكندرية]] - ، و بعد ما اخد البكالوريوس فى الأثار الرومانيه-اليونانيه ، عمل ديبلوما في الاثار من[[ جامعة القاهرة]] ، و خد منحه تعليميه فى [[أمريكا]] فكمل كمل تعليمه العالى هناك ، وخد شهادة الدكتوراه من جامعة بنسيلفانيا سنة 1987 ، و من هناك بدأ يدرس و يحاضر في جامعات كاليفورنيا و الجامعة الامريكية في القاهرة. فى سنة 2002 اتعين أمين عام للمجلس الأعلى للأثار فى مصر و لحد دلوقت هو فى المنصب ده.
 
== الشهرة ==
بدات شهرة الدكتور حواس لما ظهر في قناة ديسكفري في افلام تسجيلية عن مصر و [[قدماء المصريين| المصريين القدام]] و كمان سجل حلقات عرضها التلفزيون الأمريكي في برنامج ( البحث عن الحقيقة)و اللي ناقش فيها مواضيع بتهم المشاهدين زى المومياوات و [[ الاهرامات المصريه|الاهرام]] و توت عنخ امون و كليوباترا و [[رمسيس التاني|رمسيس التاني]]. اشتهر الدكتور زاهى حواس ببرنيطة انديانا جونز اللى بيلبسها طول الوقت.
 
من اكتر المواضيع السخنة اللي دافع فيها عن تاريخ مصر هو موضوع '''مين اللي بنى اهرامات الجيزة''' و رد فيه بشكل علمى على اللي بيقولو ان اليهود هم اللي بنو الاهرامات و غيرهم اللي بيقولو ان سكان الفضاء هم اللي بنو الهرم او حتى سكان اتلانتس.
في سنة 1990 اكتشف دكتور حواس اهم اكشافاته الاثرية: المقابر بتاعت العمال المصريين اللي '''بنو''' الاهرام [http://www.zahihawass.com/sphinx_pyramid_builders.htm]
في سنة 2007 اعلن الدكتور حواس عن اكتشاف مقبرة حتبشوت في وادي الملوك في الاقصر و اللي اتوصف بانه واحد من اهم الاكتشفات الاثرية في المية سنة اللي فاتوا.
الدكتور زاهي ألف كتب كتيرة في مجال علم المصريات و العلم الاثار.
== الجوايز ==
*وسام العلوم و الفنون من الدرجة الاولى استلمه سنة 1998 من الرئيس حسنى مبارك
* سنة 2006 اختارته مجلة التايم كواحد من اهم 100 شخصية مؤثرة في العالم
*فبراير 2005 : الدكتوراه الفخرية من الجامعة الامريكية في الفاهرة
* اسمه اتكتب على السي دي اللي اتبعت لكوكب المريخ في رحلة الاستكشاف سنة 2003.
 
== النقد ==
الدكتور حواس بيتوجه له نقد كتير من بره مصر و من جواها.
* في الغرب في بعض العلماء اللي بيتهموه باحتكار عمليات التدوير عن الاثار في مصر منع بعثات اجنبية كتيرة من الوصول للمواقع الاثرية بحجة انهم ( هواه ) اكتر من كونهم اكاديميين.
* في بعض الناس اللي بتقول انه بينسب اكتشافات العلماء المبتدئين لنفسه و بياخد هو كل الاهتمام و الشهرة
* اصحاب نظرية ان الفراعنة كانو من الجنس الأسود(الزنوج) بيتهموه بانه عنصري و بيشوه تاريخ مصر لانه بينفي ان المصريين القدام كانو افارقه '''سود'''و بشكل عام الدكتور حواس بيتجاهل النتقدات دي و ما بيردش عيها غير بجملة انه بيعمل كل اللي ب يعمله دا '''علشان خاطر مصر و بس'''
 
== الهوية المصرية ==
الدكتور حواس كتب مقالة بعنوان ( توت عنخ أمون ما كنش أسود) و صرح فيها تصريح في غاية الاهمية دا نصه ( المصريين ما هماش '''عرب''' و كمان ما هماش افارقة على الرغم من وقوع مصر حغرافيا في قارة افريقيا )[http://afp.google.com/article/ALeqM5iB6u3XEMp9IrJfl-kH6FHNgZCg_A]. و بكدا بيكون لخص وجهة نظرة في موضوع هوية مصر.
 
== مراجع ==
*[http://guardians.net/hawass// الهضبة - الموقع الرسمي بتاع الدكتور حواس ]
*[http://www.zahihawass.com/sphinx_pyramid_builders.htm بناة الاهرامات]
 
{{مصريين مشاهير}}
[[تصنيف:مصريين]]
[[Category:علما مصريين]]
[[تصنيف:مصرولوجيين]]
[[تصنيف:وطنيين مصريين]]
[[تصنيف:مواليد 1928]]
 
[[ar:زاهي حواس]]
[[bg:Захи Хауас]]
[[cs:Zahi Hawass]]
[[da:Zahi Hawass]]
[[de:Zahi Hawass]]
[[en:Zahi Hawass]]
[[es:Zahi Hawass]]
[[eu:Zahi Hawass]]
[[fi:Zahi Hawass]]
[[fr:Zahi Hawass]]
[[he:זאהי חוואס]]
[[it:Zahi Hawass]]
[[ja:ザヒ・ハワス]]
[[ka:ზაჰი ჰავასი]]
[[lb:Zahi Hawass]]
[[ms:Zahi Hawass]]
[[nl:Zahi Hawass]]
[[pl:Zahi Hawass]]
[[pt:Zahi Hawass]]
[[ru:Хавасс, Захи]]
[[scn:Zahi Hawass]]
[[sr:Захи Хавас]]
[[tr:Zahi Hawass]]
[[zh:札希·哈瓦斯]]