الفرق بين النسختين بتاع: «الظاهر قانصوه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص ←‏top: اضافة قالب ترتيب حكام مصر عن طريق اوب
ص بوت: إصلاح التحويلات
سطر 2:
 
{{معلومات ملك}}
'''السلطان الملك الظاهر ابو سعيد قانصوه من قانصوه الأشرفى قايتباى''' ، تالت و عشرين سلاطين [[الدوله المملوكيه البرجيه]] (الشركسيه)، قعد على عرش مصر سنة 1498 و هو عنده اقل من تلاتين سنه و استمر فى الحكم لسنة 1500. اسمه " من قانصوه الأشرفى " لإن استاذه كان الامير " قانصوه الألفى " اللى اداه للسلطان " [[الاشرف قايتباى|الأشرف قايتباى]] ". كان خال السلطان " [[الناصر محمد بن قايتباى]] " فكانت الناس بتسميه " خال السلطان ". المصريين فرحوا بسلطنته بسبب كرههم للناصر محمد بن قايتباى اللى حكم قبله. اشتهر بإسم " السلطان ماعرفش ".
 
== قبل السلطنه ==
سطر 11:
بعد ما اتقتل ابو السعادت الامرا بايعوا خاله " قانصوه " زى ما كانوا اتفقوا معاه و اتلقب بالملك الظاهر. الامير ازبك كان اول واحد يبايعه و يبوس له الارض مع انه كان بيعتبر نفسه احق بالسلطنه ، فعينه قانصوه أتابك للجيش و رقى طومان باى لمنصب " الدواداريه الكبرى " اللى كانت منصبه قبل ما يتسلطن و اداله عليه كمان مناصب الوزاره و الاستداريه كمكافأه ليه على دوره الرئيسى فى الاطاحه بالسلطان ابو السعادات.
 
قانصوه فى الحقيقه كان مجرد سلطان بالاسم و اللى بيحكموا كانوا الامرا اما هو فماكنش بيبت فى حاجه و اذا حد سأله عن حاجه كان بيرد يقول " ماعرفش " لدرجة ان [[مصريين|المصريين]] بقوا يسموه " السلطان ماعرفش ". بيقول [[تاريخ|المؤرخ]] [[ابن اياس|ابن إياس]] انه " كان مسلوب الإختيار مع الأمراء ".
 
الامير طومان باى من جهته رغم المناصب اللى ادهاله السلطان قانصوه كان طمعان فى السلطنه لكن كان خايف من الأتابكى " [[جان بلاط]] " ، فإبتدا يتآمر مع نايب الشام " قصروه " المتمرد على السلطه فى [[مصر]] ، و لما عرف قانصوه باللى بيحصل انتشرت اشاعه بإنه امر بالقبض على طومان باى و هو فى [[صعيد مصر|الصعيد]]. الإشاعه دى ، زى ما بيقول ابن إياس ، كانت السبب فى زوال سلطنة قانصوه لإن الامرا لما سمعوا الإشاعه و صدقوها قرروا انهم يخلصوا من قانصوه فلما عرف بتدبير الامرا هرب منهم و دخل قسم الحريم فى [[قلعة الجبل]] و اتنكر فى هدوم واحده ست و ما حدش عرف هو راح فين.
سطر 21:
 
== المراجع ==
* [[ابن اياس|ابن إياس]]: بدائع الزهور فى وقائع الدهور، الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1982
* [[ابن تغرى]]: النجوم الزاهرة فى ملوك مصر و القاهرة، دار الكتب و الوثائق القومية، مركز تحقيق التراث، القاهرة 2005، ISBN 977-18-0373-5
* شفيق مهدى ( دكتور) : مماليك مصر و الشام, الدار العربية للموسوعات, بيروت 2008.