الفرق بين النسختين بتاع: «الشرق الاوسط»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص بوت: تزويد قوالب توماتيكى
سطر 8:
== الشرق الاوسط ==
[[File:Greater Middle East (orthographic projection).svg|left|250px]]
ابتدا استخدام مصطلح " الشرق الاوسط " فى القرن تسعتاشر عن طريق الاستراتيچيين العسكريين الاوروبيين و بالتالى بيعبر عن مركزية اوروبا فى تحديد موقع المنطقه. الشرق الاوسط كان معناه القياده الانجليزيه المسئوله عن المنطقه الممتده من [[النيل]] لغاية نهر الاوكسوس Oxus. الاراضى اللى فى شرق نهر الاوكسوس كانت تبع قيادتهم الهنديه فكانت بالنسبه لهم منفصله عن الشرق الاوسط.
 
التقسيمه دى كانت مالهاش معنى من ناحية الحدود الحضاريه حيث انها قطعت الهضبه الايرانيه المندمجه تاريخيا على ناحيتين. لكن لإن الموضوع كان جغرافى عسكرى ما اتاخدتش النواحى الحضاريه و التاريخيه فى الاعتبار.
 
قبل ما يستخدم الاوروبيين اسم الشرق الاوسط كانو بيستخدمو اسامى زى " الشرق الادنى " و " الشام " و غيرها. بالنسبه للمنطقه اللى فى غرب النيل لغاية [[المغرب]] و [[موريتانيا]] الحاليه كانت بتتسمى كذا اسم منها " شمال افريقيا ". لكن ده كمان كان تعبير عن التقسيمه الاوروبيه لمستعمراتها فى المنطقه و كان معناها المغرب و [[الجزاير]] و [[تونس]] و [[ليبيا]]، من غير مصر اللى عمرها ماكانت فى التقسيمه الكولونياليه ضمن حدود منطقة شمال افريقيا.
 
[[السودان]] من جهتها مع ان فيها عدد كبير من غير [[الاسلام|المسلمين]] و اللى ما بيتكلموش عربى دخلت فى تقسيمة الشرق الاوسط برضه بسبب العوامل الكولونياليه حيث ان السودان كانت تحت الحكم المصرى من حوالى سنة 1830، و من اواخر القرن تسعتاشر بقت تحت الحكم الانجلو-ايجيبشن (الانجليزى-المصرى) فإتضافت بسهوله لمنطقة الشرق الاوسط.
سطر 61:
 
{{Commons cat|Middle East}}
<!--Other languages-->
 
[[تصنيف:مناطق العالم]]
 
<!--Other languages-->