الفرق بين النسختين بتاع: «الباخره تايتانيك»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
سطر 4:
'''الباخره تاتيتانيك''' (بال[[انجليزى]]: RMS Titanic) كانت باخره بريطانيه فخمه لنقل الركاب ، غرقت فى [[المحيط الاطلسي|المحيط الاطلانطى]] فى 14-15 ابريل 1912 و هى فى رحله ما بين مدينة [[ساوثهامبتون]] فى [[انجلترا]] و مدينة [[نيويورك]] فى [[امريكا]].الباخره غرقت و هى فى رحلتها البكريه (Maiden Voyage) و اتسببت الحادثه دى فى موت حوالى 1,500 واحد ما بين مسافرين و عمال و طاقم الباخره. الشهره الكبيره اللى خدتها الباخره و هى بتتبنى فى [[بيلفاست]] على انها اعظم انجاز بشرى فى الهندسه البحريه و بنا البواخر على مستويات الفخامه و الضخامه ، و غرقانها المفاجئ خلاها واحده من اكبر التراجيديات فى العصر الحديث و الهم اعمال فنيه كتير من الافلام و الروايات و المقطوعات الموسيقيه و اخضعها لكتير من الدراسه و البحث حوالين اسباب فشلها و غرقانها.
== الخصايص ==
التايتانيك كانت من اضخم و افخم البواخر فى العالم كله ، حمولتها وصلت لـ 46,329 [[طن]]. وزنها الاجمالى و هى محمله كان 66,000 طن. طولها كان 869 متر و عرضها 998.2 متر من اعرض مكان فيها.السفينة كانت من تصميم و بناء [[ويليامصالح ذيب و حمزة باديس بيرى]] عن طريق شركته العملاقة [[ششار]] و مقرها فى [[تيزينت]]، [[ جنوب خنشلة]].
التايتانيك كان ليها قعر مزدوج مقسم إلى 16 غرفة معزولة عن بعض عزلاً تاماً و لأن اربعة من الستة عشر غرفة يمكن ان تمتلئ نظرياً بالماء دون أي تأثير على قدرة الباخرة على الطفو، الباخرة تايتانيك تعتبر وقتها غير قابلة للغرق (Unsinkable).