الفرق بين النسختين بتاع: «مسيلمه الكداب»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص حمى "مسيلمه ابن حبيب": حرب تحرير بتعطل العمل المنتج ([تعديل=منع اليوزرات اللى مش متسجلين] (مش محدد) [انقل=منع اليوزرات اللى مش متسجلين] (مش محد
ص روبوت: تغييرات تجميلية
سطر 25:
ابوه : ثمامة بن كبـيـر بن حبيب بن ربيعه بن زيد بن نبيل بن حنيفة بن لجيم بن سعد بن علي بن بكر بن وائل بن قاسط .
 
مامته : سارة بنت مخربة بن جندل بن أبير بن سلمه بن نهشل بن دارم بن مالك بن حنظلة بن مالك بن زيد مناة بن تميم .
 
== حياته ==
 
اتولد بعد عام الفيل بـ 15 سنه لعيله مسيحيه عريقه في نعام في اليمامه ، و اتعلم في الكنايس ، وسافر بعد كده لعمان و اشتغل بحار في السفن التجاريه بين الهند و جزيرة العرب . و نقل بعد كده للسفن في بحر الروم، و كانت السفن دي بتوصل التجار العرب لبلاد الروم و العكس .
سطر 33:
== عيلته ==
 
ابوه '''ثمامه الحنيفي''' كان بيشتغل صانع عطور ، و مامته '''ساره التميمي''' كانت بتشتغل مدرسه بتعلم الاطفال القرايه و الكتابه في الكنيسه .
 
اتجوز '''سجاح التميمي''' و خلف منها محسن و فلوه و الياس و سلطان .
سطر 44:
عمر بن الخطاب قال: {{cquote|''كنا جلوسا مع رسول الله بعد معركة بدر، فقال عليه الصلاة و السلام :“سيطلع عليكم من هاهنا ركب هم خير أهل المشرق لم يكرهوا على الاسلام “ فدخل علينا وفد ربيعه فيهم ٧٠٠ رجلا ، فيهم 100 رجل من بني تغلب و 100 رجل من بني نمر و 50 رجلاً من بني ضبيعة و 50 رجلاً من بني عجل 100 رجل من بني حنيفة و 100 رجل من بني هزان و 100 رجل من بني يشكر و 100 رجل من بني ذهل ،، فقال عليه الصلاة والسلام : “من القوم ؟!“ قالو : ” ربيعه “ قال : “مرحبا بربيعه ، غير خزايا و لا ندامى “عرف الرسول منهم (جميل التغلبي – ابن اروى بنت حرب) و مسيلمة بن حبيب الحنيفي” ، وكان معهم أمير اليمامة زيد النمر . قالو : “يا رسول الله ، إنا لا نستطيع أن نأتيك إلا في الشهر الحرام ،بيننا و بينك هذا الحي من كفار قريش ، فأمرنا بأمر فصل نخبر به من وراءنا و ندخل به الجنة “ فقال رسول الله “امركم بالشهاده والصلاة والزكاة والجهاد ، و انهاكم عن الحنتم و الدباء و النقير و المزفت'' }}
 
== مشكلته مع قريش ==
 
بعد موت رسول الاسلام ، فيه قبايل عربيه كتير اتمردت على الخلافه القريشيه و امتنعت عن دفع الزكاة للخليفه (ابو بكر) ، و منهم قبايل تميم و طي و ربيعه و سليم و اليمن ، و اشهرهم عبهله العنسي و مسيلمه بن حبيب و مالك بن نويره و سجاح التميمي و طلحه بن خويلد و أم قرفه و ابو شجره السليمي .
سطر 52:
و كان المسئول عن زكاة ربيعه هو الاعرج اليشكري ، وهو أول من دفع الزكاة في الاسلام .
 
و بالنسبه لمراته '''سجاح التميمي''' كمان منعت زكاة '''بني تميم''' عن قريش ، و قالت للمسئول عن زكاة بني تميم [[مالك بن نويره]] ، يمنع الزكاة عن قريش .و اتقتل مالك عشان كده .
 
 
== موته ==
 
اتقتل سنة 12 هجري ، في حروب الزكاة في معركة اليمامة في الخرج (قتله وحشي بن حرب) . و كان عنده 46 سنه .
 
== مسيلمه في كتب قريش ==
سطر 82:
[http://www.omanitribes.com/?page_id=2730 ادعاء النبوة قبل الهجرة والردة يوم أحد]
 
== مصادر ==
 
{{ثبت_المراجع}}