الفرق بين النسختين بتاع: «الاردن»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
وسوم: مسترجع تعديل من المحمول تعديل ويب محمول
ص استرجع التعديلات بتاعة 213.139.52.31 (مناقشة) لآخر نسخة بتاعة Ghaly
وسم: استرجاع
سطر 1:
{{صندوق معلومات تجمع سكانى}}
'''الاردن '''و رسميا '''المملكه الاردنيه الهاشميه''' هيهيا دوله عربيه فى جنوب غرب [[اسيا]] وتتوسطبتتوسط الشرق الاوسط حيثعلشان تقعموجوده فى الجزء الجنوبى من منطقه الشام و الشمالى لمنطقه شبه الجزيره العربيه. ولهاليها حدود مشتركه مع [[سوريا]] من الشمال و [[فلسطين]] التاريخيه من الغرب [[العراق]] من الشرق و وتحدهابتحدها من الشرق و الجنوب [[المملكه العربيه السعوديه]] وتطلزى ما بتطل على خليج العقبه فى الجنوب الغربى حيثزى برضو ما بتطل مدينه العقبه على البحر الاحمر والتيو تعتبربتعتبر المنفذ الوحيد البحرى للاردن.
 
وسميت بالاردن نسبه لنهر الاردن الذي يجري على حدودها الغربيه و الاردن بتعتبر بلد بيجمع بين ثقافات ولهجات عربيه مختلفه و متفصلهوش اى حدود طبيعيه عن جيرانه العرب غير نهر الاردن و نهر اليرموك اللى بيشكلوا على التوالى جزء من حدوده مع فلسطين و سوريا أما باقى الحدود فهى امتداد لباديه الشام فى لشمال و الشرق و صحراء النفوذ فى الجنوب و وادى عربه الى الجنوب الغربى.
 
وسميتو اتسمت بالاردن نسبه لنهر الاردن الذياللى يجريبيمر على حدودها الغربيه و الاردن بتعتبر بلد بيجمع بين ثقافات ولهجات عربيه مختلفه و متفصلهوش اى حدود طبيعيه عن جيرانه العرب غير نهر الاردن و نهر اليرموك اللى بيشكلوا على التوالى جزء من حدوده مع فلسطين و سوريا أما باقى الحدود فهى امتداد لباديه الشام فى لشمال و الشرق و صحراء النفوذ فى الجنوب و وادى عربه الى الجنوب الغربى.
== الجغرافيا ==
التضاريس فى الاردن بتتنوع بشكل كبير واهم الجبال (جبال العلجون فى الشمال الغربى ) و(جبال الشراهفى الجنوب) <br>أعلى قمه هى الموجوده على جبل أم الدامى 1854 متر وأخفض نقطه فى البحر الميت واللى هى برضوا بتعتبر أخفض نقطه فى العالم .