الفرق بين النسختين بتاع: «ايلخانية مغول فارس»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص Bot: Migrating 45 interwiki links, now provided by Wikidata on d:q178084 (translate me)
ص بوت: تغييرات تجميلية
سطر 4:
ملكهم بيتسمى "'''إيلخان'''" (جمع: إيلخانات) أو "'''إلخان'''" (جمع: إلخانات). ملوكها بيتسموا "'''إيلخانات فارس'''" ('''إلخانات فارس'''). عاصمتهم كانت [[تبريز]]. لفظ "إيلخان" بيتكون من كلمتين "إيل" و "خان" و معناها الخاضع أو "المطيع للخاقان" أو "تابع الخان الأعظم" يعنى نايبه اللى بيمثله لإن الإيلخانيه ما كانتش فى البداية و لغاية حكم محمود غازان مستقله عن الدوله المغوليه اللى عاصمتها كانت قراقوم.
 
حكم المملكه ما بين سنة 1256 و 1335 تسعه من ملوك الاسره المغوليه الكبار، اولهم كان [[هولاكو|هولاكوخان]]خان و أخرهم [[ابو سعيد]]. ابو سعيد ما خلفش وريث للعرش و بعده مافضلش غير امرا من بيت هولاكو اتعاقبو على العرش الايلخانى و هو بيحتضر لغاية سنة 1355.
 
تالت الإيلخانات "تكودار" اعتنق الاسلام و سمى نفسه [[احمد تكودار]] و اتلقب بلقب [[سلطان]]، لكن بعد قتله و وصول [[ارغون خان]] للحكم اتشال اللقب لكن رجع تانى من عهد [[غازان|محمود غازان]] اللى اتسلطن و استقل بالإيلخانيه. [[هولاكو|هولاكو خان]] و [[اباقاخان]] و غازان خان من أشهر ملوكهم. أرخ تاريخهم لغاية عهد غازان المؤرخ [[رشيد الدين الهمذانى|رشيد الدين الهمذاني]].