الفرق بين النسختين بتاع: «ثورة 23 يوليه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
سطر 29:
== [[حرب 48]] ==
مع تزايد عدد [[يهوديه|اليهود]] فى منطقة غرب [[نهر الاردن]] من عشرينيات القرن العشرين و مع المناوشات اللى كانت بتحصل بينهم وبين بعض ال[[قبيله|قبايل]] ال[[عرب]]يه فى المنطقه و زادت المناوشات لدرجه وصلت لحرب شبه منظمه بين ال[[عرب]] و بين اليهود فكان موقف مصر حساس بالنسبه للوضع على اساس ان جامعة الدول العربيه كانت مقرها فى مصر فكان فيه ضغوط اقليميه و شعبيه عشان تدخل مصر فى الحرب و تساعد القبايل العربيه فى حربها ضد اليهود, و [[الجيش المصرى]] ماكانش جاهز وقتها لدخول حرب لاكتر من سبب منها.
# ان الجيش المصرى من سنة 1840 و هوا متحدد و محكوم بعدد تمنتاشر18 الف عسكرى - من ايام [[محمد على باشا]] و انتصاراته على تركيا اللى ادت انها تتفق مع انجلترا و فرنسا ضد [[محمد على باشا]] و اللى كان من نتايجها معاهدة 1840 و اللى حددت عدد الجيش المصرى لحد لما اتعملت [[المعاهده المصريه البريطانيه|معاهدة 1936]] و اللى زودت عدد الجيش.
# ان فترة الاحتلال التركى الطويله ل[[مصر]] و اللى انتهت باستقلال مصر عن تركيا سنة 1923 ماكانش فيه اهتمام بالجيش المصرى - باستثناء الفتره من بداية لما محمد على مسك الحكم سنة 1805 لسنة 1840.
# ان الفتره مابين معاهدة 36 و حرب 48 ماكانتش كافيه يتبنى فيها جيش قوى خاصة إن مصر كانت تحت الاحتلال البريطانى. لكن بالرغم من كده قدر الجيش المصرى يوقف التوسع [[اسرائيل|الاسرائيلى]] فى كل [[فلسطين]] وقتها.