الفرق بين النسختين بتاع: «الكتيبة الطيبيه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص WPCleaner v1.31b - باستخدام وب:فو - العنوان الأول بثلاثة رموز "="
ص بوت: تزويد قوالب توماتيكى و/او تنسيق، زود وسم مش متصنفه
سطر 1:
[[File:Stefan Lochner 004.jpg|تصغير|لوحة الكتيبة الطيبية من القرن الخمستاشر من رسم الفنان الألماني شتيفان لوشنر ]]
قصة '''الكتيبة الطيبية''' , المعروفة عند الأوروبيين بإسم [[شهدا أجونوم]] , هي واحدة من أشهر و أقدم سير القديسين في [[المسيحية]] . القصة بتحكي عن كتيبة بتتكون من ستلاف ستمايه سته و ستين 6,666 عسكري من [[طيبة]] في [[مصر]] . العساكر دول استشهدوا بسبب إيمانهم [[المسيحية | بالمسيحية]] في حادثة مشهورة حصلت على الأرجح سنة 286 ميلادي بالقرب من قرية [[أجونوم]] في [[سويسرا]] , القرية دي إتحول اسمها بعد كدة لـ [[سان موريس]] في ذكرى شهدا الكتيبة الطيبية . كل سنة عدد من كنايس [[أوروبا]] و كنايس [[مصر]] بتحتفل بذكرى استشهاد الكتيبة الطيبية يوم 22 سبتمبر , المعروف عند الكنيسة باسم عيد [[سان موريس]] على إسم "موريس" قائد الكتيبة.
 
== أصل الحكاية ==
سطر 8:
== رواية يوخاريوس أسقف ليون ==
أول وثيقة بتحكي حكاية الكتيبة الطيبية كانت الوثيقة إللي كتبها [[يوخاريوس الليوني]] أسقف [[ليون]] سنة 450 ميلادي . و إللي بيحكي فيها عدد من القصص المنقولة عن شهدا الكتيبة الطيبية و بيحكي فيها عن زيارته للمكان إللي استشهدوا فيه . بس أول مرة شهدا الكتيبة الطيبية يتم الاعتراف بيهم كقديسين كانت في مجمع أكيليا سنة 381 ميلادي .
في القرن الساتت الميلادي في عهد الملك [[سيجسموند]] البرجاندي اتبنت أول [[بازيليكا]] كبيرة في [[سان موريس]] - لسة في أجزاء منها موجودة لغاية إنهاردة - لتكريم شهدا الكتيبة الطيبية . [[البازيليكا]] دي كانت محطة في طريق الحجاج من أوروبا لأورشليم و كانت بتستقبل عدد كبير من الزوار من مختلف أنحاء [[أوروبا]] جايين يطلبوا البركة أو الشفاء أو يقدموا نذور أو هدايا , و في القرن السادس كانت حكاية الكتيبة الطيبية وصلت مدينة [[كولون]] في [[ألمانيا]] , و اتبنت كنيسة تانية بإسم "كنيسة القديسين الدهبيين" لذكرى الكتيبة الطيبية .
 
== روايات معاصرة ==
المؤرخ المعاصر سمير جرجس ذكر في الموسوعة القبطية إن كان فيه فعلاً كتيبتين مصريين في عهد [[دقلديانوس]] و [[ماكيسيميانوس]], و الاتنين كان اسمهم "الكتيبة الطيبية" , و من المرجح إن واحدة منهم بس هي إللي كانت بتحارب في [[أوروبا]] . و الباحث يوهان موش بيقول في بحث تاني إن عدد الشهدا المزكور في حكاية [[يوخاريوس الليوني]] ممكن مايكونش دقيق , و إن إللي استشهدوا في [[أجونوم]] هما جزء من الكتيبة الطيبية , و إن بقية الكتيبة كان على الطريق بين [[تورينو]] و [[ميلانو]] و إنهم كملوا الحرب و وصلوا فعلاً لشمال أوروبا لغاية مدينة [[كولون]] و ده ممكن يفسر إزاي حكايتهم وصلت هناك .
 
== الكتيبة الطيبية في التراث الأوروبي ==
سطر 20:
القديسة [[فيرينا]] نقلت علوم الطب المصرية و عادات النضافة الشخصية لأوروبا و عشان كدة الأيقونات بتاعتها في الكنايس الأوروبية دايمن بتصورها ماسكة مشط (فلّاية) و زنبيل ميا .
القديسة فيرينا ماتت سنة 344 ميلادي , و فيه حوالي 100 كنيسة في [[أوروبا]] متسميين على إسمها لتخليد ذكراها .
 
{{مش متصنفه|تاريخ=فبراير 2014}}