الفرق بين النسختين بتاع: «الاردن»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص استرجع التعديلات بتاعة 213.139.52.31 (مناقشة) لآخر نسخة بتاعة Ghaly
وسم: استرجاع
ص تصحيح كلمة
وسوم: مسترجع تحرير متشاف تعديل من المحمول تعديل ويب محمول تعديل المحمول المتقدم
سطر 2:
'''الاردن '''و رسميا '''المملكه الاردنيه الهاشميه''' هيا دوله عربيه فى جنوب غرب [[اسيا]] بتتوسط الشرق الاوسط علشان موجوده فى الجزء الجنوبى من منطقه الشام و الشمالى لمنطقه شبه الجزيره العربيه. ليها حدود مشتركه مع [[سوريا]] من الشمال و [[فلسطين]] التاريخيه من الغرب [[العراق]] من الشرق و بتحدها من الشرق و الجنوب [[المملكه العربيه السعوديه]] زى ما بتطل على خليج العقبه فى الجنوب الغربى زى برضو ما بتطل مدينه العقبه على البحر الاحمر و بتعتبر المنفذ الوحيد البحرى للاردن.
 
و اتسمت بالاردن نسبه لنهر الاردن اللى بيمر على حدودها الغربيه و الاردن بتعتبر بلد بيجمع بين ثقافات ولهجات عربيه مختلفه و متفصلهوش اى حدود طبيعيه عن جيرانه العرب غير نهر الاردن و نهر اليرموك اللى بيشكلوا على التوالى جزء من حدوده مع فلسطين و سوريا أما باقى الحدود فهى امتداد لباديه الشام فى لشمال و الشرق و صحراء النفوذ فى الجنوب و وادى عربه الى الجنوب الغربى. ويسكن بالاردن ابراهيم بن بلال رواشدة
== الجغرافيا ==
التضاريس فى الاردن بتتنوع بشكل كبير واهم الجبال (جبال العلجون فى الشمال الغربى ) و(جبال الشراهفى الجنوب) <br>أعلى قمه هى الموجوده على جبل أم الدامى 1854 متر وأخفض نقطه فى البحر الميت واللى هى برضوا بتعتبر أخفض نقطه فى العالم .