الفرق بين النسختين بتاع: «النيل»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
فاصل الكونجو و النيل
لدول
سطر 77:
 
[[File:View from Cairo Tower 31march2007.jpg|300px|thumb|left|نهرالنيل في القاهرة]]
'''النيل'''، أطول نهر في العالم و بينبع من وسط [[افريقيا]] و بيتجه ل الشمال و ب يصب في [[البحر المتوسط]] النيل ليه رافدين اساسببن، '''النيل الأبيض''' (اطول الروافد) و '''النيل الأزرق''' (المصدر الرئيسي ل المية و الطمي)، النيل الابيض بيبتدى من عند منطقة البحيرات العظمى في وسط افريقيا من اول [[رواندا]] و بعدين بيتجه للشمال و بيعدي على [[تانزانيا]] و بحيرة فيكتوريا و [[اوجاندا]] و [[جنوب السودان]]. اما النيل الازرق ففا بيبتدى من عند [[بحيرة تانا]] فىف [[اثيوبيا]] و بيدخل [[السودان]] و هناك بيقابل النيل الابيض عند العاصمة السودانية '''[[الخرطوم]]'''.
'''النيل'''، أطول نهر في العالم و بينبع من وسط [[افريقيا]] و بيتجه ل الشمال و ب يصب في [[البحر المتوسط]]
النيل ليه رافدين اساسببن، '''النيل الأبيض''' (اطول الروافد) و '''النيل الأزرق''' (المصدر الرئيسي ل المية و الطمي)، النيل الابيض بيبتدى من عند منطقة البحيرات العظمى في وسط افريقيا من اول [[رواندا]] و بعدين بيتجه للشمال و بيعدي على [[تانزانيا]] و بحيرة فيكتوريا و [[اوجاندا]] و [[جنوب السودان]]. اما النيل الازرق ف بيبتدى من عند [[بحيرة تانا]] فى [[اثيوبيا]] و بيدخل [[السودان]] و هناك بيقابل النيل الابيض عند العاصمة السودانية '''[[الخرطوم]]'''.
 
== الاسم ==
كلمة '''النيل''' اصلها [[اليونان|يوناني]] '''نيلوس'''ومعناها واديوادى النهر، [[مصر القديمه|المصريين القدام]] ايام الفراعنة كانوا بيسموه '''أترو عا(الترعة في اللغة المصرية الحديثة)''' يعنى النهر العظيم و في العصر القبطي الاسم اتطور و بقى '''بيارو'''اللي كمان معناها النهر الكبير.
 
== المشاكل السياسية ==
من سنة 1891 و مصر بينها و بين بلاد حوض النيل اتفاقات ب تنظم حقوق كل دولة في نهر النيل. و بشكل عام الاتفاقاتالمعاهدات ديدى ب تمنع اياى دولة من انها تعمل اي مشاريع او سدود من قبل ما تاخد الاول موافقة مصر لان دا ح ياثر على كمية المية اللي بتوصل للنهر فى رحلته الاخيرة جوا الحدود المصرية. السودان و اثيوبيا و اوجاندا و كمان كينيا اشتكت من ان مصر ليها نصيب الاسد في مية النهر و بيقولو ان الاتفاقيات دي كانت بين الدول الاستعمارية زي [[ايطاليا]](اللي كانت محتلة اثيوبيا) و بين [[المملكه المتحده|بريطانيا]](اللي كانت محتلة مصر و السودان) و بينادو باعادة النظر في كل الاتفاقيات الخاصة بدول حوض نهر النيل.
الدول دي شايفة ان مصر سبب رئيسى في عدم النمو الاقتصادي في مناطقهم بسبب نصيبها الكبير في مية النيل وفي سنة 1999 وقعتومض الدول العشرةالعشره اللياللى بتطل على نهر النيل على اتفاقية جديدة اسمها''' [[ مبادرة حوض النيل''']] و هدفها الاستغلال المتساويالمتساوى للامكانيات الي بيوفرها نهر النيل للدول دى
 
== سمك ==
أسماك كتيره بتعيش ف النيل منها [[بلطى]] و [[بياض نيلى]]٦
== الكباريالكبارى ==
 
[[File:Cairo ponte el tahrir.jpg|300 px|thumb|اسدين كوبري قصر النيل في القاهرة]]