الفرق بين النسختين بتاع: «الدوميناتى»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص تصليح وصله
سطر 1:
'''عصر الدوميناتي''' او '''الامبراطورية الرومانية المتأخرة''' (بالإنجليزي: ''Dominate'' or ''Late Roman Empire'') كان آخر شكل من اشكال الحكم في الامبراطوريه الرومانيه القديمه (قبل التقسيم) , بدأ مع نهايت ما يعرف بـ[[أزمة القرن التالت]] اللي استمرت من سنت 235 - 284 , و استمر لغايت تقسيم الامبراطوريه و سقوط الجزء الغربي منها سنت 476 . نظام الدوميناتي استمر في الجزء الشرقي من الامبراطوريه المعروف باسم [[امبراطوريه بيزنطيه|الامبراطورية البيزنطية]] بس اتطور و بقى ملكيه [[اوتوقراطيه]] صرف .
 
كلمت دوميناتي متاخده من الأصل اللاتيني دومينوس Dominus اللي معناه "السيد أو الإله" , و هي كلمه كانت عادة بتستخدم لما عبد ينده على سيده . استخدام الكلمه امتد في عهد اسرت [[يوليوس كلاوديوس]] و بقيت اوقات بتستخدم كلقب بيتنده بيه الامبراطور الروماني نفسه , و مع وصول [[ديوكلتيانوس|دقلديانوس]] , اول اباطرت عصر الدوميناتي , للحكم الكلمه بقيت هي الندا الرسمي للامبراطور . و من الاسم كده نظام الحكم في عصر الدوميناتي كان بيعتبر الحاكم مش مجرد سياسي او حتى ملك , كان بيعتبره في مستوى إله , سلطاته كانت سلطات اقرب للآلهه , و من هنا كانت تسميه "دومينوس" او "السيد" اقرب تسميه لوصف المكانه الجديده للامبراطور.
 
====نهايت عصر الامبراطوريه الاولانيه====
خلال عصر الامبراطوريه الاولانيه كان الاباطره بيعدلوا [[دستور الجمهورية الرومانية]] مع الحفاظ ع الحد الادنى من شكل الدوله الجمهوري . طبعاً ده لا ينفي ان السلطات المدنيه و العسكريه كلها كانت في واقع الحال متجمعه في ايد الامبراطور و ان بقيت مؤسسات الدوله كان ليها سلطات شكليه . بس ع الاقل كان لسه فيه [[سيناتو|مجلس شيوخ]] بيجتمع و يناقش حاجات , و كان لسه مجلس الشيوخ ده عندو صلاحيت انتخاب المرشحين لمنصب [[القنصليه المزدوجه]] .النظام ده فضل مستمر لغايت [[أزمة القرن التالت]] اللي كانت السبب في نهايت عصر [[الامبراطوريه الرومانيه الاولانيه|الامبراطوريه الاولانيه]] . بنهايت الازمه [[ديوكلتيانوس|دقلديانوس]] لغى كل السلطات المتبقيه لمجلس الشيوخ , و اخترع نظام جديد هو نظام [[مجلس الحكم الرباعي]] و هو نظام معتمد على الحكم من خلال امبراطورين في رتبت "اغسطس" بيساعدهم امبراطورين معاونين في رتبت "قيصر" , بحيث تكون الامبراطوريه متقسمه ادرياً لنصين شرقي و غربي , و بيحكم كل نص اغسطس بيساعده قيصر.
 
====التغييرات الجوهريه عن النظام السابق====
[[ديوكلتيانوس|دقلديانوس]] و كل الاباطره اللي جم من بعدو لغوا تماماً اي طبيعه ديموقراطيه لنظام الحكم , و زقوا الموضوع في اتجاه تأليه الحاكم , بشكل كان متأثر شويه بالانظمه الملكيه القديمه في [[مصر]] و [[ايران]] , و ابتدوا يلبسوا هدوم ملكيه مطرزه بالجواهر و الدهب على عكس بساطت [[التوجا]] الرومانيه اللي كان الاباطره اللي قبلهم بيلبسوها .
 
الاباطره بقوا بيسكنوا في قصور ضخمه بدال البيوت العاديه اللي كانوا بيسكنوا فيها قبل كده , و ظهر لأول مره مصطلح "البلاط الامبراطوري" للإشاره لموظفين القصر الامبراطوري و المتصلين بيهم , و بقى مجرد القرب من الامبراطور هو مصدر نفوذ و سلطه في حد ذاته . تأليه الحكام كان عاده رومانيه موجوده من قبل نظام الدوميناتي , بس كان شرف بيمنحه [[سيناتو|مجلس الشيوخ]] للاباطره العظام بعد ما يموتوا , بس في عهد الدوميناتي اتحول الموضوع لتقليد تلقائي , يعني الامبراطور بمجرد قعاده على كرسي العرش بيتحول إلى إله .
 
كمان الاباطره استحدثوا تقاليد جديده للبلاط من ضمنها الركوع اودام الامبراطور و ان الوزرا و الموظفين يبوسوا طراطيف الروب الامبراطوري بتاعه كمظهر من مظاهر التفخيم . بعد تحول الامبراطور [[قسطنطينقنسطنطين الأولالاول|قسطنطين]] للمسيحيه سنت 312 و اعتبار المسيحيه هي الدين الرسمي للامبراطوريه في عهد [[ثيوديسيوس]] سنت 380 الموضوع اتحول من تأليه لتبجيل , يعني الامبراطور بقى هو حامي العقيده في نظر العوام من الناس .