الفرق بين النسختين بتاع: «كاروسيوس»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص تصليح وصله
صلا ملخص تعديل
سطر 25:
<big>كاروسيوس</big> (بالكامل : ''ماركوس اوريليوس موزيوس كاروسيوس'')(بالإنجليزي: ''Carausius'') اتولد سنت 286 و مات سنت 293 بالتقويم اليولياني (الميلادي القديم) , كان قائد عسكري في [[الامبراطوريه الرومانيه|الامبراطورية الرومانية]] في القرن التالت الميلادي . كاروسيوس كان من ضمن القاده العسكريين من منطقت [[الغال]] اللي خدموا في الجيش الامبراطوري , لكنه انشق عن الامبراطوريه و استقل بحكم [[المملكه المتحده|بريطانيا]] لمدت 7 سنين قبل ما وزير ماليته [[اليكتوس]] يقتله و يستولي ع الحكم منو.
 
====تاريخه====
كاروسيوس كان محارب من اصل متواضع , انضم للجيش الروماني الامبراطوري ضمن حملت الامبراطور [[ماكسيميان]] سنت 285 ضد قبايل المتمردين في منطقت [[الغال]] . تفوقه العسكري و تميزه بين اقرانه خلّى [[ماكسيميان]] يعيّنه قائد للـ [[كلاسيس بريتانيكا]] ''Classis Britanica'' , إللي هو الاسطول الامبراطوري المكلف بحمايت [[المانش|القنال الإنجليزي]] من هجمات القراصنه الفرنسيين و السكسونيين .
بعد فتره من الحملات الناجحه على القراصنه , [[ماكسيميان]] اكتشف ان كاروسيوس بياخد الكنوز اللي بيتم مصادرتها من القراصنه و يحتفظ بيها لنفسو بدل ما يرجعها لخزنت الامبراطوريه و انه ابتدا يكون جيش خاص بيه عن طريق تجنيد [[المرتزقة]] , و بالتالي ماكسيميان اصدر امر بالقبض على كاروسيوس و اعدامه . لما كاروسيوس سمع بالخبر , قرر التمرد على [[الامبراطوريه الرومانيه|الامبراطورية الرومانية]] و اعلن العصيان و الانفصال بالجزيره البريطانيه و جزء من الساحل الفرنساوي اللي اودامها , و اعلن نفسو امبراطور مستقل على بريطانيا .<ref>C. E. V. Nixon & Barbara Saylor Rodgers (ed & trans), In Praise of Later Roman Emperors: The Panegyrici Latini, University of California Press, 1994, 8:6; Aurelius Victor, Book of Caesars 39:20-21; Eutropius, Abridgement of Roman History 21; Orosius, Seven Books of History Against the Pagans 7:25.2-4</ref>
سطر 31:
المؤرخ البريطاني و الأثري شيبرد فرير بيستغرب ازاي كاروسيوس قدر يكون جيش برّي ضخم على الرغم من انه كان قائد بحري موجود في البحر معظم الوقت . و بيقترح ان شعبيت كاروسيوس في [[المملكه المتحده|بريطانيا]] ممكن يكون سببها انه ساعد [[ديوكلتيانوس|دقلديانوس]] على احتلال [[المملكه المتحده|بريطانيا]] و ضمها للامبراطوريه الرومانيه , و بيبني الفرضيه دي على ان [[ديوكلتيانوس|دقلديانوس]] ما أخدش لقب ''بريتانيكوس ماكسيموس Britanicus Maximus'' يعني "سيد بريطانيا" غير سنت 285 و هي نفس السنه اللي كاروسيوس اتعين فيها قائد للاسطول بتاع [[المانش|القنال الإنجليزي]] .<ref> Sheppard Frere, Britannia: a History of Roman Britain, third edition, Pimlico, 1987, pp. 326-327</ref> بس في اي الاحول اشتراك كاروسيوس في حملت [[ماكسيميان]] في منطقت [[الغال]] ممكن برضو يكون سبب كافي للشعبيه دي , على الاقل في منطقت القنال الإنجليزي من ناحيت ساحل [[فرنسا]] .
 
====الحمله الرومانيه لاسترداد بريطانيا====
ما بين سنت 288 و 289 و بعد تمرد كاروسيوس , [[ماكسيميان]] جهز حمله عسكريه ضخمه لغزو [[المملكه المتحده|بريطانيا]] و ارجاعها للإمبراطورية الرومانية , بس الحمله دي فشلت حسب المصادر التاريخيه بسبب العواصف الشديده اللي كسرت كل الاسطول بتاع [[ماكسيميان]] .<ref>Panegyrici Latini 10:12.1</ref> بس فيه مؤرخين تانيين بيقولوا ان كاروسيوس انتصر عسكرياً على [[ماكسيميان]] , و ده خلى [[ماكسيميان]] يقبل بالصلح المؤقت .<ref>Eutropius, Abridgement of Roman History 22</ref> بعد المعاهده كاروسيوس ابتدا يحس انه اكتسب شرعيه و بدأ ينزّل عمله جديده في بريطانيا مختلفه عن العمله الرومانيه , العمله الجديده كان عليها اسمه و صورته بدل اسم و صورت [[ديوكلتيانوس|دقلديانوس]] و [[ماكسيميان]] اللي كانوا الحكام الرسميين للامبراطوريه الرومانيه . العملات بتاعت كاروسيوس بدأت بجودة عاديه و بعدين ابتدا يعملها بطريقه اجمل و اشيك من العمله الرومانيه و ده خلى اقبال التجار عليها يزيد و ده طبعاً كا بيهدد وضع العمله الرومانيه الرسميه.
 
====الدعايه السياسيه لاستقلال بريطانيا====
خلال حكمه , كاروسيوس نجح بشكل كبير انه يقنع جموع كبيره من الشعب البريطاني بفكرت الاستقلال عن [[الامبراطوريه الرومانيه|روما]] و استخدم العملات الجديده بتاعتو كجزء من جهاز الدعايه السياسيه لنفسو و لفكرت الاستقلال . مثلاً هنلاقي بعض العملات بجوده عاليه مكتوب عليها ''Restitutor Britanniae'' يعني "الراجل اللي رجع بريطانيا للبريطانيين" , و عملات تانيه مكتوب عليها ''Genius Britanniae'' بمعنى "استعادة الروح البريطانيه" . جودت العملات و انتشارها فضلاً عن الرسايل السياسيه اللي مكتوبه عليها خليت كتير من الناس في بريطانيا و حتى في اراضي الامبراطرويه الرومانيه تعتبر حكم كاروسيوس انجح و اقوى من حكم [[ديوكلتيانوس|دقلديانوس]] و [[ماكسيميان]] اللي كانوا بيواجهوا صعوبات شديده في السيطره على ولايات الامبراطوريه اللي كانت بتحاول تنفصل عنها .
من الملاحظات المدهشه ان عملات كاروسيوس برضو كانت بتشير لأساطير رومانيه و بتعمل شكل من اشكال التقابل الادبي بين شخصيت كاروسيوس و شخصيت البطل الاسطوري المنتظر اللي هايحرر بريطانيا من الاحتلال الروماني . في التاريخ الروماني كله تقريباً مفيش حاكم روماني غير كاروسيوس استخدم الطريقه المبتكره دي عشان يعمل دعايه سياسيه لنفسو .<ref> Guy de la Bédoyère, 'Carausius and the Marks RSR and INPCDA' in Numismatic Chronicle 158 (1998), pp. 79-88</ref>
 
====اغتيال كاروسيوس====
الوضع فضل مستقر لغايت لما القيصر الجديد [[قسطنطيوس كولوروس|قسطنطيوس]] المعاون لـ[[ماكسيميان]] قام بحمله عسكريه في [[الغال]] و استولى على مستعمرات كاروسيوس و هزم القوات المواليه ليه على الشط الفرنساوي من [[المانش|القنال الإنجليزي]] سنت 293 . الحاجه الوحيده اللي منعت [[قسطنطيوس كولوروس|قسطنطيوس]] من عبور [[المانش|القنال الإنجليزي]] و غزو [[المملكه المتحده|بريطانيا]] كانت ان الاسطول بتاعو لسه مكانش جاهز , و عليه كاروسيوس حاول يكسب شوية وقت يزبط فيهم القوات البريه بتاعتو في [[المملكه المتحده|بريطانيا]] .<ref>Panegyrici Latini 6:5, 8.6-8</ref> بس بشكل مفاجيء وزير الماليه بتاعو [[اليكتوس]] عمل انقلاب عسكري عليه و قتله و استولى على الحكم لنفسو . حكم اليكتوس استمر 3 سنين بس و بعدها اتقتل اثناء غزو القوات الرومانيه لبريطانيا على ايد واحد من القاده بتوع [[قسطنطيوس كولوروس|قسطنطيوس]] و اسمه [[يوليوس اسكليبودوتوس]] .<ref>Eutropius, Abridgement of Roman History 9.22; Aurelius Victor, Book of Caesars 39.42</ref>
 
=====مراجع=====
<references />