الفرق بين النسختين بتاع «العروبه»

تم إضافة 1 بايت ،  قبل 7 سنوات
ص
==اصل الفكره==
[[ملف:Georgy-zidan.jpg|تصغير|[[جرجى زيدان]] رائد فكرة الوحده العربيه (1861 - 1914)]]
اغلب المؤرخين عادة بيردوا اصل فكرة الوحده العربيه ل[[جرجى زيدان]] مؤسس "حركة النهضه" . زيدان كان له تأثير مهم على الفكر العربي , و بشكل خاص على اعتناق [[اللغه العربيه الحديثه]] ''Modern Standardized Arabic'' كلغه موحده لكل الشعوب الناطقه بلهجات مشتقه من اللغه العربيه , بدل الفكره اللي كانت رايجه وقتها باعتماد اللغات و اللهجات المحليه في كل دوله و خلاص. زيدان اشتغل على تحويل فكرته لرأي عام من خلال كتابة روايات ادبيه باللغه العربيه بتحكي عن الابطال المحليين في البلاد العربيه المختلفه و وضعهم في سياق تاريخي عربي.
اول سياسي اهتم بفكرة [[جرجى زيدان]] كان [[الشريف حسين بن علي]] شريف [[مكه]] اللي كان بيحاول يستقل بعرب المشرق عن [[امبراطوريه عثمانيه|الامبراطوريه العثمانيه]] و يكون دوله عربيه مستقله تضم العراق و الشام و شبه الجزيره العربيه مع بعض .
في 1915-1916 اتعقد اتفاق بين الشريف حسين و بين السير [[هنري مكماهون]] المندوب السامي البريطاني على مصر في الوقت ده . الاتفاق تم من خلال مجموعه من الرسايل اتعرفت بعد كده بإسم [[مراسلات حسين-مكماهون]] . المراسلات بتنص على ان بريطانيا هاتدعم مطالب عرب المشرق في الانفصال عن [[امبراطوريه عثمانيه|الامبراطوريه العثمانيه]] بشرط ان عرب المشرق يساعدوا [[بريطانيا]] في حربها ضد العثمانيين عن طريق انهم يعملوا ثوره شعبيه ضد العثمانيين.
420

تعديل