الفرق بين النسختين بتاع «العروبه»

تم إضافة 3,046 بايت ،  قبل 7 سنوات
ص
ص
بعد [[العدوان الثلاثي]] و حرب السويس في 1956 عبد الناصر حس بتهديد كبير من الاطماع الغربيه في المنطقه و كان خايف من رجوع الاستعمار مره تانيه , بالاضافه للتهديد المحتمل من دول [[حلف بغداد]] خصوصاً بعد حشد تركيا لقوات عسكريه على حدود سوريا و زيارة الرئيس اللبناني [[كميل شمعون]] لتركيا سنة 1957 . و لمواجهة الخطر الغربي تم اعلان الوحده مع سوريا سنة 1958 و تكوين [[الجمهوريه العربيه المتحده]] و دي كانت اول تجربه للوحده السياسيه الفعليه بين دولتين عربيتين . عبد الناصر وقتها كان الاكتر شعبيه بين الرؤساء العرب بسبب حرب السويس و ده كان سبب في رواج [[ناصريه|المشروع العربي الناصري]] عن غيره من مشاريع الوحده .
 
مصر[[الجمهوريه شهدتالعربيه تحولاتالمتحده]] ثقافيهكان كبيرهمشروع تم اعلانه باستعجال شديد بسبب ضغط الجانب السوري اللي كان خايف من احتمالية ثوره شيوعيه داخليه او غزو تركي محتمل , و كان الحل الوحيد هو الاتحاد لتكوين قوه اكبر تقدر توفر الاستقرار للجزء السوري . عشان كده الوحده مكانتش في فترةصورة اتحاد فيدرالي تقليدي و انما في صورة دوله واحده جديده مختلفه كلياً عن الدولتين الاصلانيين . لكن في 1961 مجموعه من الزباط السوريين قاموا بانقلاب عسكري في سوريا و انسحبوا من الجمهوريه العربيه المتحده . و على الرغم من مدة الوحده القصيره مع سوريا , مصر شهدت تحولات ثقافيه كبيره, كان اهمها التركيز على دور مصر ضمن السياق التاريخي العربي ,اللي دهبقا ظهرجزء بوضوحثابت مشفي بسالخطاب السياسي الرسمي في مصر لغاية انهارده . التأثير ده مكانش مقتصر على السياسه و انما ظهر كمان في السينما و الفن و الادب المصرى اللي بقوا بيخاطبوا شعوب الدول العربيه كلها.
 
سنة 1963 مصر و العراق و سوريا وقعوا على اتفاقيه لتأسيس "جمهوريه عربيه متحده" جديده في شكل اتحاد فيدرالي بيدي كل اقليم صلاحيات التشريع , لكن المشروع ماكملش. في نفس السياق كان فيه محاوله لضم اليمن للجمهوريه العربيه المتحده الجديده في نفس الاطار الكونفيدرالي بس بإسم جديد هو [[الدول العربيه المتحده]] , لكنه برضو فشل في 1961 مع خروج سوريا .
 
بالتوازي مع ده كان فيه محاوله تانيه للوحده بين الملكيات العربيه و بين بعضها , اهمها كان محاولة تأسيس اتحاد كونفيدرالي اتسمى [[الاتحاد العربي]] او "الاتحاد الهاشمي" سنة 1958 بين الاردن و العراق في اطار [[حلف بغداد]] الموالي للغرب . لكن بسبب التنشنه مع [[الجمهوريه العربيه المتحده]] و قيام [[حركة 14 تموز]] اللي اطاحت بالملكيه في العراق انتهى [[حلف بغداد]] و انتهت طموحات ملك الاردن في الوحده.
 
بعد كده في السبعينات الرؤساء [[محمد انور السادات]] و [[معمر القذافي]] و [[حافظ الاسد]] وقعوا اتفاقيه وحده كونفيدراليه بين مصر و ليبيا و سوريا تحت مسمى [[اتحاد الجمهوريات العربيه]] و ده استمر 5 سنين من 1972 - 1977 لكن ماكملش بسبب الخلافات السياسيه بين ليبيا و مصر . و بخلاف اتحاد الامارات السبعه على الخليج العربي و تكوين دوله [[الامارات العربيه المتحده]] و الوحده بين [[اليمن الشمالي]] و [[اليمن الجنوبي]] , مكانش فيه محاولات تانيه للوحده.
 
==جامعة الدول العربيه==
420

تعديل