الفرق بين النسختين بتاع: «قوميه عربيه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
لا ملخص تعديل
سطر 1:
[[ملف:Flag of Hejaz 1917.svg|تصغير|علم الثوره العربيه في الحجاز ضد العثمانيين. اول رمز للقوميه العربيه و اللي اتصمم على اساسه اعلام كتير من الدول العربيه]]
'''القوميه العربيه''' هي مشروع ايديولوجي مبني على مبدأ [[عروبه|عروبة]] دول شمال افريقيا و عدد من دول [[الشرق الاوسط]] اللي شعوبها بتتكلم [[عربي]] كلغه رسميه . فكرة ال[[عروبه]] ظهرت في اواخر القرن الـ19 على ايد المفكر اللبناني [[جرجى زيدان]] . العروبه (بالإنجليزي:Pan-Arabism) , كفكره , مبنيه على فرضية ان شعوب العالم العربي هي شعب منحدر من جذور واحده , بيتكلم لغه واحده , و له ثقافه واحده , و تراث ديني واحد , و ليه تاريخ و مصير مشترك و من البديهي انه يتوحد في دوله تاريخيه واحده ممتده من المحيط للخليج . القوميه العربيه بتوظف مبدأ ال[[عروبه]] على مستويين : المستوى الاولاني ثقافي و هو الاعتزاز بالمكون العربي في ثقافات الشعوب العربيه , و التاني سياسي و هو السعي للوحده السياسه و التكامل الاقتصادي بين الدول العربيه .
خطاب القوميه العربيه عادة بيكون موجه ضد التأثير الغربي على الثقافه و السياسه العربيه , و عادة القوميين العرب بيعتبروا الغرب و الثقافه الغربيه اعداء مباشرين للعرب و ال[[عروبه]] . القوميه العربيه ظهرت بقوه مع سقوط [[امبراطوريه عثمانيه|الدوله العثمانيه]] في اوائل القرن الـ20 , و انحسرت بعد هزيمة العرب في [[حرب 67]]. من الشخصيات المهمه في تاريخ القوميه العربيه : المفكر السوري [[ميشيل عفلق]] و الرئيس المصري الاسبق [[جمال عبد الناصر]] .