الفرق بين النسختين بتاع: «الحرب الاهليه اللبنانيه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
صلا ملخص تعديل
سطر 68:
======الاستقلال======
سنة 1941 القوات الفرنسيه دخلت لبنان عشان تطرد قوات [[نظام فيشي]] اللي كانت مواليه ل[[المانيا النازيه]] , و في 22 نوفمبر 1943 اخدت لبنان استقلالها من الاحتلال الفرنساوي , و بنهاية سنة 1946 كان آخر عسكري فرنساوي خرج فعلاً من لبنان.
بمجرد خروج الفرنساويين , استلم الموارنه الحكم بسبب انهم كانوا الاقرب لمؤسسات الدوله تحت الحكم الفرنساوي . و اتفق القاده الوطنيين [[بشاره الخوري]] (ماروني) و [[رياض الصلح]] (مسلم سني) شفوياً على نظام للمحاصصه في الحكم , بموجبه الرياسه تكون من نصيب ال[[موارنه]] , و رياسة الوزرا تكون من المسلمين ال[[أهل السنة و الجماعة|سنه]] , و رياسة البرلمان تكون من المسلمين ال[[شيعه]] . كمان حددوا تقسيمه لكراسي البرلمان بحيث تكون ممثله لنسب الطوايف . النظام ده تم الاتفاق عليه بالبق من غير ما يتكتب , و اتسمى [[الميثاق الوطني(لبنان)الوطنى اللبنانى|الميثاق الوطني]] . و على الرغم من بساطة الاتفاق , إلا انه كان من اسباب الخلاف اللي لسه موجود في لبنان لغايت انهارده.
بعد [[حرب 48]] خرج ملايين اللاجئين الفلسطينيين للبنان , و ده غيّر التركيبه السكانيه للبنان بسبب عدد سكانها القليل , كمان اعلان دولة [[اسرائيل]] غيّر السياق اللي اتنشأت فيه لبنان , و فجأه لبنان لقيت نفسها في موقف مواجهه مع دوله ناشئه مدعومه من امريكا.