الفرق بين النسختين بتاع: «يونانى»

أُضيف 25 بايت ،  قبل 6 أشهر
ص
تعديل، غير: إيطاليا ← ايطاليا، شال وسم تقاوى، زود وسم ويكى عن طريق اوب
ص (تعديل، غير: إيطاليا ← ايطاليا، شال وسم تقاوى، زود وسم ويكى عن طريق اوب)
{{ويكى|تاريخ=ديسمبر 2021}}
{{لغة}}
'''اليوناني''' او اليونانية او الجيريجي او الإغريقي، عبارة عن لغة قايمة بذاتها ضمن عيلة اللغات الهيندو-أوروبية. معظم الناس اللي عايشة في دولة اليونان وجزيرة قبرص بيتكلموا يوناني. فيه كمان ناس تانية كتير بتتكلم يوناني عايشة كأقليات في دول تانية زي دول البلقان وألبانيا وسواحل البحر الأسود وشرق المتوسط. اتطور اليونانى الحديث من اليونانى النموذجى فى المناطق ال[[هيلينيه|هيلينية]].
 
نظام الكتابة الأساسي لليوناني هو الألف-بيه الإغريقي، وهي أبجدية مكونة من 24 حرف بيمثلوا أصوات مختلفة، منهم 20 حرف مستمدين بشكل أساسي من الألف-بيه بتاعة الفينيقيين، اللي هي مستمدة من الألف-بيه البروتو-سينائية، اللي هي مستمدة من الرموز الهيروغليفية المصرية.
 
من أهم الناس اللي كتبت باللغة اليونانية على مر التاريخ الشاعر هوميروس اللي كتب الإلياذة والأوديسة باليونانية الكلاسيكية، والمؤرخ هيرودوتوس اللي كتب الكتاب المشهور بتاعة، هيستوريا Historia، باللغة الإغريقية برضو.
اسكندرية نفسها بقت أهم مركز ثقافي للثقافة اليونانية في الوقت ده. ناس كتير اتولدت أو عاشت في اسكندرية زي إقليدس، فيثاغورس، إيراتوستينوس، مانيتون كلهم كتبوا مصنفاتهم باللغة الإغريقية. الأسطورة بتقول إن الفرعون بطلميوس التاني فيلاديلفوس هو اللي أمر بترجمة الكتاب المقدس للغة الإغريقية، وكانت النتيجة هي الترجمة السبعونية المشهورة.
 
وبعد مصرع كليوباترا، اصبحت مصر بحكم الواقع جزء من الامبراطورية الرومانية، وكان الجزء الشرقي من الامبراطورية (زي مقاطعة مصر، مقاطعة اليهودية والجليل، سوريا، الأناضول، اليونان والبلقان) لازالوا بيتكلموا وبيستخدموا اللغة الإغريقية كلغة رسمية، أما الجزء الغربي من الامبراطورية، بما فيه روما وإيطالياوايطاليا كان بيستخدم اللغة اللاتينية.
 
=== عصر الدولة البيزنطية ===
* [[جدول اللغات]]
{{تصنيف كومونز|Greek language}}
 
{{تقاوى}}
 
[[تصنيف:لغات]]