الفرق بين النسختين بتاع: «سويسرا»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص استرجع التعديلات بتاعة 197.32.68.126 (مناقشة) لآخر نسخة بتاعة Adhm youssef
سطر 55:
أقدم آثار وجود بشر فى تاريخ سويسرا عمرها حوالى 150،000 سنة.
 
== الأرض ==
== ال
أرض سويسرا جبلية في معظمها ، حوالي 7% من مساحتها من المرتفعات الألبية ، و القطاع يتضمن 30% من السكان و فيها عدد من البحيرات ، وبتنقسم جبال الألب لشوية سلاسل ، وأعلى قمة فيها الألب السويسرية ([[مونتى روزا]] ) وبتشغل سويسرا قسم من جبال جورا و بيتبعها القسم الجنوبي الشرقي من الجبل ده ، و فيها وديان و ، و فيها ممرات ، وبتمتد الهضبة السويسرية على شكل ممر بين جبال الألب وجبال جورا ، وبيختلف ارتفاع الهضبة من مكان لمكان تاني ، و طبيعتها الجبلية الغنية بالغابات إدتها قيمة سياحية كبيرة .وبتنحصر الجبال دي كلها بكتير من الثلاجات مثل (الينش ) و(جورنرفيزتش) ، و التلاجات دي مصدر سياحي مهم اوي ، و سويسرا فيها بحيرات ميه حلوه كتير .
 
== المناخ ==
السطر 126 ⟵ 127:
تتكون السلطة التنفيذية من الحكومة الفدرالية وإدارتها. تمثل أعلى سلطة قيادية في البلاد وهي مسؤولة عن النشاط الحكومي. تشارك أيضا في العملية التشريعية بتوجيه المرحة التحضيرية خلال بلورة القوانين، وبتقديم القوانين والمراسيم الفدرالية إلى البرلمان.
 
أما السلطة القضائية، التي تسمى أيضا السلطة الثالثة، فهي تتألف من المحاكم. وعلى المستوى الفدرالي، يتعلق الأمر بالمحكمة الفدرالية والمحكمة الجنائية الفدرالية والمحكمة الإدارية السيواسيرسةالفدراليية
 
== السياسة الخارجية ==