الفرق بين النسختين بتاع: «تيليڤيزيون»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص روبوت: تغييرات تجميلية
سطر 14:
'''التليڤيزيون''' (<small>من اصل اللغة فرنسي :</small>‏ télévision ‏<small>[[ألف-به دوليه صوتيه|نطق]]:</small>‏ {{IPA|/televizjɔ̃/}} ‏<small>('''TV''')</small>)‏ هو جهاز يستخدم على نطاق واسع فى [الاتصالات]السلكيه و اللاسلكيه المتوسطة لارسال و استقبال الصور المتحركة أو مونوكروماتيك (''monochromatic'' "ابيض و اسود") أو ألوان. كلمة تليڤزيون جاءت من أصول يونانية τῆλε ‏tele'') و [لاتينى]: visio; اليونانى ''tele'' (من بعيد) و اللاتينى visio (مشهد).
 
التليڤيزيونات ظلت [[تاريخ التليفزيون#اذاعة التليفزيون|موجوده فى السوق من اواخر 1930-ات]], جهاز التليڤيزيون وأصبح في بيوت التجار والمترفين و المؤسسات, كمصدر للتسلية و اخبار. من ال1970-ات وجود [[شريط فيديو|ڤيديو كاسيت]], [[ليزر ديسك]], [[دى فى دى|دى ڤى دى]] ''DVD'', و والآن وجد [[بلو ريى ديسك]] ''Blu-ray Disc'', وأصبح التليڤيزيون يستعمل من وقت لآخر من أجل مشاهدة المواد المسجلة مسبقا و أيضا المذاعة.
علما أن هناك أشكال أخرى من التلفزيونات مثل تلفزيون المراقبه (CCTV) بيستعملو, اكتر طريقه التليڤيزيون بيستعمل فيها بتبقى عشان اذاعة التليڤزيون, اللى إتعملت على السيستيم اللى كان موجود بتاع موديل اذاعة الراديو الذي تطور فى عام 1920-ات, و استخدم الترانسميتر ''transmitter'' بطاقه عاليه كي يذيع اشارة التليڤيزيون للتليڤيزيونات.
 
سطر 25:
قبل سنة 1952 دخل إلى مصر 15 رجل من أبرز الفنيين العاملين في شركة التليڤزيون الفرنساوى‏,‏ و معهم‏ 12‏ طن من الأجهزه التي تتكون منها أحدث محطة تليڤزيون النيل التي إنشأت فى الدور الخامس فى مبنى السنترال الجديد فى العمارة المواجهة لمحطة باب اللوق.‏ و بدأت التجربه بصوره للملك فاروق.‏ ثم بالقرآن بصوت الشيخ الشعشاعي‏.‏ و قدم نشرة الأخبار الأستاذ على الراعى — كبير المذيعين — و أما الكحلاوى هو أول مطرب مصرى يظهر على شاشة التليڤزيون‏ و غنى امام الشاشه الجديده اغنيته البدويه و شوية مواويل.
 
التليڤزيون المصرى إتأسس فى أواخر سنة 1959. لما قامت الحكومه المصريه بإمضاء عقد مع هيئة الإذاعه الأمريكيه RCA لانشاء شبكة تليڤزيون, . و كان أول إرسال تلفيزيون مصرى في 21 يوليه 1960.
 
== نوتات ==