الفرق بين النسختين بتاع: «عبد الحكيم عامر»

'''المشير عبد الحكيم عامر ''' ([[11 ديسمبر]] [[1919]] - [[14 سبتمبر]] [[1967]]) كان وزير الحربيه فى مصر , واحد من [[الظباط الاحرار]] من مواليد [[سمالوط]] ([[المنيا]]). عبد الحكيم عامر شارك مع الجيش المصرى فى [[حرب 1948]] و فى [[ثورة 23 يوليه|انقلاب 23 يوليه]] و قاد الجيش المصرى فى [[العدوان الثلاثى|حرب السويس]] (1956) و فى [[حرب اليمن]] (1962 - 1967) و فى [[حرب 67|حرب 1967]].
 
== عبد الحكيمالحكيممحمد عامر من موسسي الظباط الاحرار ==
كان عبد الحكيم عامر واحد من الظباط اللى عاملين تنظيم جوا الجيش و مسميين نفسهم [[الظباط الاحرار]] و اللى شاركو بعدين فى [[ثورة 23 يوليه|انقلاب 52]] و كان معروف عن عبد الحكيم عامر علاقته كانت قويه مع جمال عبد الناصر واللى بدات لما كانو الاتنين فى كلية الحقوق فكان جمال عبد الناصر و عبد الحكيم عامر زمايل فى كلية الحقوق الا انه بسبب صعوبة دراسة القانون وكلية الحقوق فمااتوفقوش فى مجال دراسة القانون - ممكن ده يفسر عداء جمال عبد الناصر لما استولى على السلطه للقانونيين - فده خلى عبد الحكيم عامر يقدم فى الكليه الحربيه و لانه كان ابن اخت [[حيدر باشا]] فاتوسط لدخول جمال عبد الناصر للكليه الحربيه و بالفعل دخلو الاتنين الكليه الحربيه سنتها وكان عبد الناصر اتقدم للكليه الحربيه فى السنه اللى قبليها الاانه ما اتقبلش , الاانه مع كون عبد الحكيم عامر ابن اخت حيدر باشا ( اللى ينطبق عليه المثل بتاع جزاء [[سنمار]] ) فده ساعدهم هما الاتنين فى دخول الكليه الحربيه وقتها.
 
مستخدم مجهول