الفرق بين النسختين بتاع «الميكانيكا الكلاسيكيه»

ص
بوت: تزويد قوالب توماتيكى و/او تنسيق
ص (بوت: تزويد قوالب توماتيكى و/او تنسيق)
الميكانيكا الكلاسيكية بتدى نتايح دقيقة طول ما مجال الدراسة فيها بيكون على الأجسام الكبيرة الى سرعتها مش قريبة من [[سرعة النور|سرعة الضوء]].ولما تكون الأجسام الى بتعامل معاها صغيرة جدا بيبقى لازم نستخدم فرع تانى من الميكانيكا وهو [[الميكانيكا الكمية]], الى تقدر تربط بين قوانين الفيزيا الميكروسكوبية و طبيعة المادة الذرية , وتقدر تعالج ازدواجية ( الموجية و المادية ) للذرات والجسيمات.
 
بالرغم من كدا , الميكانيكا الكمية والكلاسيكية ماكانوش ينفع يطبقوا عمليا , زى المستوى الكمى الى بدرجات حرية كتيرة, [[نظرية الكم]] او (quantum field theory (QFT بقت ينفع تتطبق. نظرية الكم بتتوافق مع الأجسام الصغيرة و السرعات الكبيرة ( عكس الميكاتيكا الكلاسيكية) مع درجات حرية كبيرة و امكانية التغيير فى عدد الجسيمات جوة ( اثناء) التفاعل. وعلشان تقدر توفر درجات كبيرة من الحرية فى المستوى الميكروسكوبى, ال[[استاتيكا]] بقت مهمة, الإستاتيكا او الميكانيكا الإستاتيكية بتدرس الجسيمات و تفاعلاتها, وبنستخدمها بشكل اساسى فى [[الديناميكا الحرارية]]. فى حالة الاجسام الى بتتحرك بسرعة عالية قريبة من [[سرعة النور| سرعة الضوء]] , بيساعد الميكانيكا الكلاسيكية ال[[نسبيه خاصه]] , لاكن ال[[نسبيه عامه]] بتجمع بين النسبية الخاصة و [[قانون نيوتن للجاذبية الكونية]], ودا بيدى العلما عمق اكبر فى تعاملهم مع ال[[جاذبيه]].
 
مصطلح الميكانيكا الكلاسيكية ظهر فى بداية القرن العشرين علشان يوصف انظمة الفيزيا الى بدأها نيوتن و وفلاسفة الطبيعة من القرن 17 , ومبنية على نظريات كبلر الفلكية القديمة, والى اتأسست على ملاحظات دقيقة من [[تايكو برايى]] ودراسات[[جاليليو جاليلى| جاليليو]] عن الحركة الأرضية.ومن الوقت دا مجالات الفيزيا اتطورت قبل ظهور [[ فيزيا الكم]] و النسبية.
 
[[تصنيف:ميكانيكا]]
1,174,293

تعديل