الفرق بين النسختين بتاع: «النور»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص بوت: تزويد قوالب توماتيكى و/او تنسيق
لا ملخص تعديل
سطر 3:
[[ملف:Linear visible spectrum.svg|تصغير|يسار|الطيف الخطى للضوء الأبيض]]
'''النور ( الضوء )'''
النور هو طاقة مضئية , فى الغالب بيتصنفبيتصف على انهأنه اشعاعشعاع كهرومغناطيسى تستطيع العين البشرية تقدرتلقيه تشوفهوالإحساس به , وهو المسؤول عن حاسة الإبصار. النورلأنه بدونه لا يستطيع الإنسان أن يرى الأشياء حوله فتبارك الله أحسن الخالفين. والنور المرئى ليهبالنسبة للإنسان له طول موجى فى حدود من 400 نانومتر,او 400×10<sup>−9</sup> لحدمتر إلى 700 نانومتر أو 700×10<sup>−9</sup> متر ( بين الأشعة تحت الحمراالحمراء الىحيث ليهالها طول موجى اكبرأكبر ومن الاشعةالأشعة فوق البنفسجية الىالتي ليهالها طول موجى اقلأقل ). الأرقامهذه دىالأرقام مشلا بتعبرتعبر عن اخرأخر حدود رؤية البشر لاكنلكن دىهذه ارقامأرقام تقريبة الىيستطيع الإنسان يقدرالرؤية يشوففي بيهانطاقها كويسبشكل جيد تحت كل الظروف. هناك مصادر مختلفة بتحددتحدد انأن الضوء المرئى على الأقل بيكونيكون من 420 لحدإلى 680 وعلى الأكترالأكثر من 380 لحدإلى 800 نانومتر وداوهذا تحت ظروف الإختبار المثالية. يستطيع البشر يقدروا يشوفوارؤية الاشاعة تحت الحمراالحمراء على الأقل لحدإلى 1050 نانومتر بالنسبة للبالغين , ويستطيع الأطفال والشباب يقدروارؤية يشوفوا الاشاعةالأشاعة فوق البنفسجية من 310 لحدإلى 313 نانومتر .
من الخصايصالخصائص الاساسيةالأساسية للضوء المرئى هى الحدة , اتجاه الإنتشار , التردد , الطول الموجى ( الطيف ) و القطبية. الضوءسرعة بيمشىالضوء فى الفضاء ( الفراغ ) بسرعة 299,792,458 متر فى الثانية (م/ث) , وداو يعتبر من اهمأهم الثوابت الاساسيةالأساسية فى الطبيعة .
وزىومثل اىأي نوع من انواعأنواع الاشعاعالإشعاع كهرومغناطيسىالكهرومغناطيسي (electromagnetic radiation (EMR , يخرج الضوء المرئى بيطلع فى "باكيتاتحزم" صغيرة بتتسمىتسمى فوتونات وبيكونو ليهلها خصائص كل من الموجات والجزيئات , والخصاصيةوهذه دىالخصاصية اسمها تسمى بالازدواجية الموجية الجزيئية, وفي دراسة الضوء اسمهاتسمى علم البصريات , وداو يعتبر هذا مجال بحث مهم فى الفيزياء الحديثة.
فى الفيزياء كلمة الضوء ساعاتتعبر بتنتمىعن للاشعاعالاشعاع الكهرومغناطيسى مهما اختلف طوله الموجى , لاكنلكن فى المقالة دىهذه بتتكلمنتكلم بسفقط عن الضوء المرئى.ومن ممكنأراد تشوفالاستزادة في المصطلح العام يجده فى مقال [[اشعاع كهرومغناطيسى]].
 
[[تصنيف:فيزيا]]