الفرق بين النسختين بتاع: «الشام»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
مسح كل اللى فى الصفحة
الرجوع فى التعديل 606530 بتاع 41.130.105.72 (نقاش)
سطر 1:
 
 
[[ملف:Near east lrg.jpg|يسار|تصغير|250بك|صوره لجزء من '''اقليم الشام العربي''' من الفضاء]]
 
 
'''اقليم الشام العربي''' : هوه منطئه موجوده في المشرق العربي ([[شبه الجزيره العربيه]]) في وسط غرب و شمال غرب المشرق العربي (شبه الجزيره العربيه) .
 
 
==اقليم الشام العربي جغرافيا==
 
 
بيتكون اقليم الشام العربي من دولة [[سوريه]] و دولة [[فلسطين]] و دولة [[الاردن]] و دولة [[لبنان]] و جزء من دولة [[تركيه]] (الاناضول) و جزء من دولة [[العراق]] و جزء من دولة [[السعوديه]] و جزء من دولة [[مصر]] .
 
 
[[ ملف:A) Prince of Lebanon, Moslem of Damascus.jpg|تصغير|220بك|يسار| رسمه بريشة رسام شامي مشرقي عربي قوقازي ابيض سنة 1848م لرجلان شاميان مشرقيان عربيان قوقازيان ابيضان حضريان (من الحضر) سكان المدن في '''اقليم الشام العربي''' ، الاول على اليمين اللي معاه ارجيله و بيارجل دمشقي من محافظة دمشق و التاني على اليسار اللي معاه خنجر و سيف و بندقيه لبناني من محافظة لبنان . ]]
 
 
==اقليم الشام العربي عرقيا==
 
 
البشر في اقليم الشام العربي همه من العرق القوقازي الابيض و الاثنية العربيه و من سلاله (عنصر) قوقازي ابيض عربي مشرقي عربي و هوه '''السلاله (العنصر) الشامي''' : و عددهم على سطح كوكب الارض هوه 100,000,000 انسان قوقازي ابيض عربي مشرقي عربي شامي .
 
 
==التركيبه السكانيه في اقليم الشام العربي==
 
 
عدد الشاميين سكان دولة سوريه و دولة فلسطين و دولة الاردن و دولة لبنان في اقليم الشام العربي مجتمعين هوه 40,000,000 انسان قوقازي ابيض عربي مشرقي عربي شامي ، و بتتواجد معاهم اقليات صغيره من الاجانب .
 
 
==المعتقدات الفكريه في اقليم الشام العربي==
 
 
البشر في اقليم الشام العربي معظمهم دينيين و معظمهم [[مسلمين]] دينيا و معظمهم [[سنه]] مذهبيا ، و لحد تاسيس دولة [[اسرائيل]] في دولة فلسطين سنة 1948م كان فيه يهود عايشين في جميع مناطق اقليم الشام العربي و غيره من الاقاليم العربيه التانيه ؛ <ref>[[w:Old Yishuv]]</ref> لاكن بعد تاسيس دولة اسرائيل بقى مفيش يهود غير اللى عايشين في دولة اسرائيل نفسها و شويه بس لسه عايشين في بعض مناطق اقليم الشام العربي التانيه و غيره من الاقاليم العربيه التانيه .
 
 
==نمط المعيشه في اقليم الشام العربي==
 
 
البشر في اقليم الشام العربي بينقسمو على حسب نمط معيشتهم ل3 انواع و همه :-
1- الشاميين الحضر : و همه سكان مدن اقليم الشام العربي 2- الشاميين الفلاحيين : و همه سكان الارياف في اقليم الشام العربي 3- الشاميين البدو : و همه سكان البوادي و الصحاري في اقليم الشام العربي .
 
 
==مصادر==
 
 
{{مصادر}}
 
 
[[تصنيف:شام]]