الفرق بين النسختين بتاع: «طاعون»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
مسح كل اللى فى الصفحة
Reverted to revision 607656 by 163.187.24.67 (talk): Restoring last good revision. (TW)
سطر 1:
[[صورة:Thetriumphofdeath.jpg|تصغير|250px|وبا الطاعون انتشر فى العالم من حوالى سنة 1347]]
'''الطاعون''' هو مرض معدى بتسببه [[باكتيريا]] اسمها [[يرسينيا بيستيس]] (''Yersinia pestis'') ، المرض دا بيتنقل للانسان عن طريق القوارض (زى [[فار|الفيران]] و [[سنجاب|السناجب]]) لما بيتقرص من [[برغوت|البراغيت]] المصابه بالمرض.الطاعون كان واحد من اخطر الامراض اللى سببت كوارث و اوبئه و ابادت جيوش كامله فى العصور القديمه و عشان لهذا اشتهر وباء الطاعون اللى ضرب اوروبا فى [[القرن االرابع عشر ]] باسم [[الموت الاسود]] لانه اتسبب في قتل تلت سكان [[اوروبا]] فى الوقت دا. اياميها فى [[مصر]] الناس كانت بتسميه " الكُبه ".
 
فى نهاية القرن التسعتاشر و بداية القرن العشرين ابتدت تظهر موجات من وبا الطاعون فى بلاد اسيا و شويه شويه انتشرت فى العالم كله و اتسببت فى موت الملايين من البشر.انهارده و بفضل الاجراءات الصحيه الشديده و بفضل المضادات الحيويه الحديثه ما بقاش الطاعون يصيب اعداد كبيره من الناس و حتى اللى ممكن يجيلهم طاعون ما بقوش يموتو زى زمان لان نسبة الشفا منه مع العلاج ممكن توصل ل 90 % من الحالات.
 
على الرغم من دا كله، الطاعون ما اتقضاش عليه بشكل نهائى و لسه لحد دلوقتى ممكن يتنقل للناس و خصوصا اللى عايشين فى مناطق فيها اعداد كبيره من الفيران و البراغيت.
== طبيعة المرض ==
الطاعون مرض بييجى للقوارض بشكل اساسى و بيدخل الانسان فى دورة حياته بالصدفه.الطاعون اذا انتشر بين القوارض دى بمعدلات عاليه ،بيتسبب فى موت اعداد كبيره منها و بالتالى البراغيت اللى كانت عايشه عليها بتلجأ للانسان عشان تتغذى على دمه و بكدا بيبتدى انتقال العدوى من الفار الميت مثلا للبشر.
الباكتيريا اللى بتسبب الطاعون عندها قدره عاليه على التكاثر بسرعه فى انسجة الحيوان او الانسان المصاب.اول ما بتصيب الباكتيريا دى البرغوت بتبتدى تتكاثر بعنف جوه الجهاز الهضمى بتاعه و لما البرغوت دا بيقرص فار او انسان سليم ، بيحقن جوه جسمه اللعاب بتاعه التلوث بالباكتيريا اللى بتتجه على الاوعيه الليمفاويه و بتروح على الغدد الليمفاويه و بتسبب تضخم فيها و الم شديد و فى النهايه بتدمر الانسجه بتاعة الغدد الليمفاويه و ممكن كمان تتكاثر فى الطحال و الكبد و نخاع العضم بتوع المصاب.
 
[[تصنيف:امراض]]
 
[[bg:Чума]]
[[br:Bosenn werblus]]
[[bs:Kuga]]
[[ca:Pesta]]
[[cs:Mor]]
[[da:Byldepest]]
[[de:Pest]]
[[el:Πανώλη]]
[[en:Plague (disease)]]
[[eo:Pesto]]
[[es:Peste]]
[[et:Katk]]
[[eu:Izurri buboniko]]
[[fa:طاعون]]
[[fi:Rutto]]
[[fr:Peste]]
[[he:דבר]]
[[hi:प्लेग]]
[[hr:Kuga]]
[[hu:Pestis]]
[[it:Peste]]
[[ja:ペスト]]
[[la:Pestis]]
[[lb:Pescht]]
[[lt:Maras]]
[[nl:Pest (ziekte)]]
[[nn:Pest]]
[[no:Pest]]
[[pl:Dżuma]]
[[ru:Чума]]
[[scn:Pesti (fetu)]]
[[simple:Bubonic plague]]
[[sl:Kuga]]
[[sr:Куга]]
[[sv:Pest]]
[[tr:Veba (hastalık)]]
[[uk:Чума]]
[[ur:طاعون]]
[[vi:Dịch hạch]]
[[zh:腺鼠疫]]