الفرق بين النسختين بتاع: «مصطفى كمال اتاتورك»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص نقل غالغا صفحة مصطفى كمال اتاتورك إلى مصطفى كمال أتاتورك على تحويلة
سطر 6:
 
== بداية حياته ==
ولد باسم "مصطفى"، اسمه الثاني " كمال "، مدرس الرياضيات هو من منحه لقبه الثاني تقديراً لجهوده الأكاديمية، في بداية حياته شجعته والدته على الالتحاق بمدرسة دينية ولكنه لم يرغب بذلك نظراً لشعوره بالملل، كما أنه ارتاد مدرسة شمسي بتوجيه من والده، كما أن أهله أرادوه أن يدرس التجارة ولكنه رفض ودخل اختبار مدرسة عسكرية للمرحلة الإعدادية في سالونيكا عام 1893.
إتولد بإسم ''مصطفى'', اسمه التانى ''كمال'', مدرس الرياضيات هو اللى إدّاله الاسم ده بسبب تقديره لـ جهوده فى الامتياز الأكاديمى.<ref>{{cite web |url=http://www.turkishembassy.org/index.php?option=com_content&task=view&id=300&Itemid=317 |title=Mustafa Kemal Atatürk |publisher=Turkish Embassy website |accessdate=2007-08-07}}</ref> فى يداية حياة مصطفى, مامته شجعته عشان يحضر مدرسه دينيه, و هو كان بيزهأ و ماراحهاش كتير. بعدين, هو حضر مدرسة شمسى أفندى بـ توجيه من باباه. أهله كانو عايزينه يدرس تجاره, بس هو ماستشارهمش و دخل إمتحان مدرسه عسكريه إعدادى فى سالونيكا فى 1893. فى 1896, دخل فى مدرسه عسكريه ثانويه فى المدينه العثمانيه بيتولا/ماناستير (دلوقتى هى فى [[مقدونيا|جمهورية مقدونيا]]). فى 1899, دخل فى الكليّه الحربيه فى [[إستانبول]] و إتخرج فى 1902. بعدين إتخرج منها فى 11 يناير 1905.
في عام 1896م دخل مدرسة عسكرية ثانوية في المدينة العثمانية بيتولا/ماناستير (مقدونيا). وفي عام 1899، دخل الكلية الحربية في اسطانبول وتخرج عام 1905.
 
== حياته العسكريه ==