الفرق بين النسختين بتاع: «طب»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
تعديل
سطر 1:
{{مسح|مفيش تصنيف}}
'''الطِّبُّ''' (باللاتينية: ars medicina)، بمعنى فن العلاج؛ هو العلم الي بيجمع خبرات [[انسان|الإنسانية]] في الاهتمام [[بالإنسان]]، زي مثلاً الاعتلال وأمراض وإصابات بتيجي من بدنه أو نفسيته أو المحيط الي بيعيش فيه وبيحاول يدور على [[علاج]] بشقيه [[الدوائي]] و [[الجراحي]] وإجرائه على المريض. وكمان بيتناول الطب الظروف الي بتشجع على حدوث الأمراض وطرق تفاديها والوقاية منها، ومن جوانب العلم ده الأهتمام بالظروف والأوضاع الصحية، ومحاولة التحسين منها.
 
'''الطِّبُّالطب''' (باللاتينية: ars medicina)، بمعنى فن العلاج؛ هو العلم الي بيجمع خبرات [[انسان|الإنسانية]] في الاهتمام [[بالإنسان]]، زي مثلاً الاعتلال وأمراض وإصابات بتيجي من بدنه أو نفسيته أو المحيط الي بيعيش فيه وبيحاول يدور على [[علاج]] بشقيه [[الدوائي]] و [[الجراحي]] وإجرائه على المريض. وكمان بيتناول الطب الظروف الي بتشجع على حدوث الأمراض وطرق تفاديها والوقاية منها، ومن جوانب العلم ده الأهتمام بالظروف والأوضاع الصحية، ومحاولة التحسين منها.
والطب ده هو [[علم تطبيقي]] وعملي بيستفيد من التجارب البشرية على مدى التاريخ. وفي العصر الحديث الطب بيعمل دراسات علمية موثقة بالتجارب المخبرية والسريرية والتشريحية.
 
 
{{مش متصنفه|تاريخ=يوليه 2019}}
== فروع ==
الطب ليه فروع زى [[طب دوا]] و [[جراحه]] و [[طب وقايه]] وكمان بيتناول الطب الظروف اللى بتشجع على حدوث الأمراض وطرق تفاديها والوقاية منها، ومن جوانب العلم ده الأهتمام بالظروف والأوضاع الصحية، ومحاولة التحسين منها.
== تطور ==
والطب دهالطب هو [[علم تطبيقي]] وعملي بيستفيد من التجارب البشرية على مدى التاريخ. وفي العصر الحديث الطب بيعمل دراسات علمية موثقة بالتجارب المخبرية والسريرية والتشريحية.
== تخصصات ==
الطب فيه تخصصات كتير.
 
== لينكات برانيه ==
* {{روابط شخص}}
== مصادر ==
{{مصادر}}
[[تصنيف:طب|طب]]