الفرق بين النسختين بتاع «احمد فؤاد التانى»

تم إزالة 29 بايت ،  قبل 5 سنوات
تم إصلاح النحو
ص (Bot: Migrating 25 interwiki links, now provided by Wikidata on d:q311796 (translate me))
(تم إصلاح النحو)
وسمين: تعديل من المحمول تعديل ويب محمول
[[File:Fuad II of Egypt 1952.jpg|thumb|left|أحمد فؤاد التانى و هو رضيع.]]
 
'''الملك أحمد فؤاد''', أو '''فؤاد التانى''' (اتولد سنة 1952), أخر ملوك [[مصر]] من اسرة [[محمد على باشا]]. ابن الملك [[فاروق الاول]] اللىثم اتخلعخلع سنة 1952 بعد [[ثورة 23 يوليه]]. قعدجلس على عرش مصر فى 26 يوليه 1952, و اكمنهولأنه كان بيبى صغيررضيع وقتهاحينها اتشكلتشكل مجلس وصايه عليه كان بيضميضم الاميرالأمير محمد عبد المنعم و بهى الدين بركات باشا و القائم مقام رشاد مهنا, لغايةحتي اعلانأعلان الجمهوريه المصريه فى 18 يونيه 1953, و بيههنا انتهى حكم اسرة [[محمد على باشا]].
 
الملك أحمد فؤاد عايش دلوقتىحاليا برهخارج مصر و بيكتبيؤلف كتاب [[تاريخ]]ى عن جده القائد العظيم " [[ابراهيم باشا]] " و الاسره الملكيه العلويه, و فى رأيه ان مهم جداً إعادة كتابة تاريخ مصر كله بما فيه فترة حكم أسرة محمد على, زيكما ما بيقوليقول : " عشانحتي يقدرتستطيع الناس يعرفومعرفة الحقايقالحقائق وأخد العبر ". تاريخ مصر اتزيفتم تزيفه بطريقه ضخمه لارضاء نزعات أعارت [[تاريخ مصر]] لغير ال[[مصريين]] بعد ثوره 23 يوليه.
 
الملك أحمد فؤاد بيزوريزور مصر من وقت للتانىلآخر و قال في مقابله صحفيه عن المصريين : " الناس فى مصر رائعون وأعتقد أن أهل مصر هم سر قوتها الحقيقية وهم شعب رائع ومضياف وكريم, فأنا دائما فخور وسعيد بمصر وأكثر ما أعجبنى أن مصر أصبحت دولة حديثة ومتقدمة وأنا عاشق للشعب المصرى الذى أتواصل معه دائما "
 
== الاسره ==
1

تعديل