الفرق بين النسختين بتاع: «اتفاقيات كامب ديفيد»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص روبوت: تغييرات تجميلية
مسافة ناقصة
وسمين: تعديل من المحمول تعديل ويب محمول
سطر 16:
# المبادئ المشتركه (Associated Principles) مجموعة مبادئ عامه للعلاقه بين اسرائيل و جيرانها العرب.
 
* '''الاتفاقيه التانيه''': اطار الاتفاق لمعاهدة السلام بين مصر وإسرائيل بتبدأ بإن مصر وإسرائيل موافقين على التفاوض بنيه صادقه. بهدف التوصل لمعاهدة سلام بينهممفىبينهم فى ظرف 3 تشهر من تاريخ التوقيع على اتفاقية كامب ديفيد فى 17 سبتمبر 1978 ، و بتنص الاتفاقيه على تطبيق كل مبادئ قرار الأمم المتحدة رقم 242 فى حل النزاع بين مصر وإسرائيل ، و إن تنفيذ المعاهده اللى هيتوصل ليها تتم فى فترة مابين سنتين و 3 سنين من تاريخ توقيعها. و بتنص الاتفاقيه على المسائل اللى اتفق عليها الطرفين وهى :
 
أ- ممارسة مصر سيادتها كامله على المنطقة التى بتمتد لحد الحدود المعترف بيها دوليا بين مصر وفلسطين فى فترة الانتداب.
سطر 28:
بكده الاتفاقيه التانيه كانت بخصوص سينا و مستقبلها و فيه وافقت اسرائيل على انها تسحب جيشها و ال 4500 مستوطن مدنى اللى كانو عايشين فى سينا يعنى ترجع سينا لمصر قدام تطبيع العلاقات الدبلوماسيه بين البلدين ، و ضمان مصر لحق السفن الاسرائيليه فى انها تعدى فى قناة السويس و مضايق تيران. و الشرط الاخير كان تحديد عدد القوات المسلحه اللى ممكن تدخل سينا و خصوصا على بعد 20-40 كم من الحدود مع اسرائيل.
 
اتفاقية كامب ديفيد التانيه هى اتفاق إطار بيمهد للتفاوض على معاهدة السلام والتوقيع عليها. التوقيع على [[معاهدة السلام المصريه الاسرائيليه]] حصل فى 26 مارس 1979 ومن اللحظه دى بقت معاهدة السلام - مش اتفاقية كامب ديفيد التانيه- هى المرجع المنظم للعلاقات و الالتزامات المتبادله بين مصر واسرائيل و وسايل حل الخلافات بينهم.
 
== للمزيد ==