الفرق بين النسختين بتاع: «بطليموس التامن (قبل 145 ق.م)»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص Bot: Migrating 29 interwiki links, now provided by Wikidata on d:q3350 (translate me)
ص تمصير
سطر 1:
{{بوابة|مصر البطلميه}}
'''بطليموس التامن يورجيتس 2 ( الخير 2 )''' - بال[[يونانى]] : Πτολεμαῖος Εὐεργέτης . لقبته العامه بـ '''فيسكون''' ( أبوابو كرش ) - باليوناني : Φύσκων - ،( اتولد ح 184 قبل الميلاد - إتوفى 116 قبل الميلاد ). قعد على عرش [[مصر]] سنة 145 ق.م بعد ما مات اخوه [[بطليموس الساتت|بطليموس الساتت فيلوميتور]] فيفى انطاكيه. مع انه اشتهر بالتعسف و الاستبداد لكن كان بيحب العلم و الادب و ألفالف كتب واحد منهم كان كتاب نقدى عن الشاعر [[هوميروس]] من المحتمل بمشاركة اريستارخوس Aristarchos of Samothrake و 24 كتاب عن مواضيع مختلفه.[[صورة:Ptolemaic-Empire 200bcARABIC.JPG|تصغير|350px|امبراطوريه مصر البطلمية]]
 
[[بطليموس الخامس|بطليموس الخامس ابيفانيس]] خلف ولدين و بنت ، بطليموس (الساتت) و بطليموس (التامن ) و [[كليوباترا التانيه]]. لما مات اتنصب بطليموس (التامن) ملك على مصر تحت وصاية امهم [[كليوباترا الأولى|كليوباترا الأولى سيرا]] و اتلقب فيلوميتور ( محب امه ) ، و لما بلغ السن القانونى بعد ما تم الاربعتاشر سنه اتعملت له " الاناكليتيريا " Anacleteria يعنى طقوس التنصيب ، و اتعمل له احتفال كبير حضره مبعوثين من بلاد كتيره راحو مصر عشان يهنو ملكها الجديد و عشان يجددو المعاهدات اللى بين بلادهم و مصر. روما بعتت وفد ضم كايوس فاليريوس Caius Valerius.
سطر 6:
== الصراع على الحكم ==
[[صورة:Ptolemy VIII - silver didrachma - líc.jpg|تصغير|300px|بطليموس التامن يورجيتيس التانى على عمله.]]
فى سنة 170 ق.م قامت الحرب اللى اتعرفت بإسم '''الحرب السوريه الساته''' بين مصر و انتيوخوس الرابع ملك السيلوقيين و دخل الأخيرالاخير مصر سنة 169 ق.م ، و اسر بطليموس فيلوميتور. لما سمع بطليموس ( التامن )، اللى كان عنده وقتها خمستاشر سنه ، باللى حصل ، و كان ساعتها فى [[اسكندريه]] مع اختهم كليوباترا راح منصب نفسه ملك على مصر ، و بعت رسل على روما يطلب مساعدتها ضد انتيوخوس اللى كان خالهم. اتدخلو و بعتو قوات على اسكندريه و اجبروا انتيوخوس على الانسحاب من مصر. فيلوميتور سامح اخواته بطليموس التامن و كليوباترا التانيه اللى استولو على الحكم فى اسكندريه ، و اتصالحو و اتفقو على ان الاخين يحكموا سوا و يتحدوا ضد عدوهم المشترك خالهم انتيوخوس ، و اتجوز فيلوميتور اخته كليوباترا عشان تبقى ملكه و ده كان مصرح بيه اياميها تبعاً للقوانين و العادات المصريه. فى المعاهده اللى اتعملت بين الاخوه المتصارعين اتكتب " فى السنه الاتناشر من حكم بطليموس فيلوميتور و السنه الاولى من حكم بطليموس يورجيتيس ". بكده قام نظام حكم ثلاثى مشترك بين الإخوه فيلوميتور و بطليموس التامن و كليوباترا التانيه. لكن ده ما انهاش المشاكل بينهم و فضلو برضه يتصارعو لغاية ما فيلوميتور فى خريف سنة 164 ساب مصر و راح على روما كمواطن عادى و من هناك طلع على قبرص اللى كانت قاعده فيها وقتها مراته/اخته كليوباترا و بكده بقى بطليموس التامن بيحكم لوحده فى اسكندريه. لغاية الوقت ده كان بطليموس التامن ضمن نظام عبادات الاسره البطالميه " ثيوى فيلوميتوريس " Theoi Philometores ( الالهه محبة امها ) فعشان يفصل نفسه عن اخوه الكبير فيلوميتور و يربط نفسه بجد من اجداده الكبار اخد لقب يورجيتيس على اسم [[بطليموس التالت|بطليموس التالت يورجيتيس]] و احتفظ بيه لغاية وفاته سنة 116 ق.م. لكن سياسة يورجيتيس القاسيه و استبداده خلو الناس تكرهه فطالبو برجوع اخوه فيلوميتور من قبرص. فرجع الأخيرالاخير على اسكندريه و اتفقو الاتنين - من المحتمل بتدخل مبعوث الرومان - على إن يورجيتيس يحكم قورنيه ( فى ليبيا دلوقتى ) و فيلوميتور يحكم مصر و بقية ممتلكاتها بره مصر. من ساعتها حكم فيلوميتور مصر مع اخته كليوباترا التانيه لغاية وفاته سنة145 ق.م.
 
== الصراع على قبرص ==