الفرق بين النسختين بتاع: «جيامباتيستا فيكو»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
ص تمصير
سطر 2:
'''جيامباتيستا فيكو''' Giambattista Vico ( نابولى ، ايطاليا ، 23 يوليه [[1668]] - نابولى ، 23 يناير [[1744]] ) ، مفكر و مؤرخ [[ايطاليا|طليانى]] من [[نابولى]] كان ليه فضل على تطوير علم التاريخ فى [[اوروبا]].
 
مع ان تفكيره كان مش منظم بطريقه خلت البعض يتهموه بالجهل لكن كانت له نظره تاريخيه عميقه اكتر من مؤرخين اشهر منه. فيكو بص للتاريخ نظره عامه و اتعامل معاه على مستوى تلت حقب : " '''الالاهيه''' " و هى الحقبه اللى البشر كانو فيها بيعتبرو كل الحوادث من صنع الالهه ، و الحقبه " '''البطوليه''' " و هى الحقبه اللى التاريخ كان فيها سرد لاعمال العظماء و سيرهم و الحقبه " '''الإنسانيهالانسانيه''' " و هى الحقبه اللى اتنبه فيها المؤرخين للتاريخ الحقيقى اللى بتعمله الجماهير و الشعوب.
 
على الرغم من إن تقسيمة فيكو التاريخيه بسيطه و فيها سذاجه لكن بيعتبر اول واحد فى الغرب بص للتاريخ العالمى بصه عامه فلسفيه ، و كان ليه اثر كبير على المؤرخين لغاية نهاية [[الحرب العالميه الأولى|الحرب العالميه الاولى]] على الاقل ، و جايز كان ليه اثر مباشر على [[يوهان جوتفريد هيردر]] اللى بيعتبر مؤسس المدرسه الالمانيه فى علم التاريخ.