الفرق بين النسختين بتاع: «كلام»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
لا ملخص تعديل
سطر 3:
وظيفة الكلام بتكتسب بعد الولاده و ليها كذا مرحله : اولها الكلام بالإشاره، وبعدها مرحلة الكلام بالنطق برموز صوتيه بتدل على حاجات ماديه أو معنويه أو على صفاتها. بيبدأ الطفل بإخراج مقاطع من كلمات ليها اهميه خاصه، عشان كده بيعتبر العلما إن العنايه الزياده و تقديم اللى بيطلبه الطفل طوالى اول ما يطلبه بيأخر نمو الكلام عنده. فى مرحلة المدرسه بيبدأ الطفل يتعلم القرايه و الكتابه. ، وهما نوع من الكلام رموزه مرئيه و مش مسموعه زى النطق ، و بكده بيقدر الطفل انه يربط بين الرمز الكتابى و الكلمه المسموعه و اللى بتدل عليه حسب خبراته السابقه.
 
و فى المناطق اللى بيتعلم فيها الطفل فى مرحلة المدرسه كلام اضافى مكتوب بيختلف عن الكلام المسموع - زى فى [[مصر]] أو فى [[اوروبا]] فى [[عصور الظلام]] - بيحصل للطفل ارتباك و بيبقى بيتعامل بنوعين من الكلام بعكس مثلاً الطفل الأوروبى الحديث اللى بيفكر و بيتكلم و بيكتب بنفس اللغه. ازدواجية الكلام ( ديجلوسيا Diglossia ) بتعيق التطور الذهنى و الثقافى و بتصعب على الإنسان التعبير عن نفسه و اخراج أفكاره ، و بتصعب على المتلقى فهم المعنى اللى بيقصده الكاتب فبتنتج الالتباسات و الصراعات الفكريه اللى بتأثر على تعامل الناس مع بعض فى المجتمع ، و بتصعب ازدواجية الكلام بطبيعة الحال القضاء على الأميه و فهم غير المتعلمين لكلام الكتب و الجرايد ، و بكده جزء كبير من المجتمع بينعزل فكرياً و عليه بتتأخر الثقافه و الفنون و العلوم و بيتجمد الكلام المكتوب و بتقوم صراعات فكريه عقيمه بتضر المجتمع. فى المجتمعات المزدوجه الكلام بيعانى الناس من الازدواجيه الكلاميه اللى بتعيق تفكيرهم و تطورهم الطبيعى و بتفقدهم جزء من الذكاء و الموهبه الذهنيه الطبيعيه بعكس المجتمعات الأحاديةأحادية الكلام اللى كلام الفكر و النطق فيها هو نفسه كلام العلوم و الأداب.
 
الكتابه هى اكبر عامل فى تطور الذهن البشرى و نموه عن الكلام المسموع ، لانها بتنقل الأفكار لمسافات بعيده و بتدونها فما بتزولش ، وبيها قدر الإنسان إنه يستفيد من تجارب الأجيال اللى كانت قبله و يزود عليها. بتعتبر انواع من الفنون زى الرسم و الموسيقا من أسمى مراتب الكلام إكمنها بتحتوى على تصوير للواقع و تعبير عن الخيال. أول اضطرابات وظايف العقل بتظهر بطريقه أو تانيه فى الكلام.