الفرق بين النسختين بتاع: «هدى سلطان»

لا تغيير في الحجم ،  قبل 7 سنوات
ص
تمصير
ص (تمصير)
'''هدى سلطان''' ([[15 أغسطس]] [[1925]] - [[5 يونيو]] [[2006]])، ممثلة ومطربه [[مصر]]ية.
اتولدت فيفى واحده من القرى المصرية تسمى كفر أبوابو جندي تابعة لمركز قطور بمحافظة الغربية قريب من مدينة [[طنطا]] اسمها الاصلى بهيجة حبس عبد العال الحو, هيهى شقيقة الفنان [[محمد فوزى]] وأخت الفنانة [[هند علام]] وهي فنانة ومغنية مصرية
ابتدت فيفى 1950 مع فيلم "ست الحسن".وده كان سبب طلاقها من أولاول أزواجها محمد نجيب بسبب الغيرة بعد أن أنجبت كبرى بناتها نبيلة وبعدها تزوجت المنتج والموزع السينمائي [[فؤاد الجزايرلى]] وفشل زواجها . وتزوجت بعده [[فؤاد الأطرش]] شقيق [[فريد الأطرش]] و[[اسمهان]] الأطرش، وبعدها [[فريد شوقى]] اللياللى أنجبت منه ابنتيها ناهد ومها وعاشت معه 15 سنه. و تزوجت بعده المخرج المسرحي [[حسن عبد السلام]]
 
=== مشوارها الفني ===
قدمت مع [[فريد شوقي]] أكثراكثر من عشرين فيلما حيث شكلا ثنائيا متميزا فيفى السينما المصرية جذب جمهور كبير دفعت النقاد والجمهور لإطلاق لقب "ملك الترسو" على الراحل فريد شوقي.
 
ومن أشهراشهر الأفلامالافلام اللياللى قدمتها "[[امرأة فيفى الطريق (فيلم)|امرأة فيفى الطريق]]" الذي نالت على دورها فيه الكثير من الجوائز، إلىالى جانب أفلامافلام "السكرية" عن رواية [[نجيب محفوظ]] بالاسم نفسه و"جعلوني مجرما" للمخرج [[عاطف سالم]] و"فتوات الحسينية".
 
ومثلت فيفى "الاختيار" و"وداعا بونابرت" و"الابن الضال" مع المخرج المصري الشهير [[يوسف شاهين]] وفي "بدور" و"بورسعيد" و"سوق السلاح". وكان آخراخر دور سينمائي ظهرت فيه بعد عشرين سنه من انقطاعها عن التمثيل السينمائي فيفى فيلم "نظرة عين" مع الفنانة [[منى زكى]] كضيفة شرف.
 
عملت فى الدراما التلفزيونية من أهمها "زينب والعرش" و"أرابيسك" و"زيزينيا" و"الليل وآخره" و"الوتد" و"ليالي الحلمية" و"رد قلبي" و"زي القمر" و"للثروة حسابات أخرىاخرى". وكان آخراخر مسلسلاتها "سلالة عابد المنشاوي".
 
وعلى خشبة المسرح قدمت مسرحيات كان من أبرزهاابرزها "وداد الغازية" و"الحرافيش" و"الملاك الأزرق" و"بمبة كشر" و"سيد درويش". من أهم مسلسلاتها الوتد وعلي الزيبق.
 
== أغانيها ==
* الفرحه الكبرى
* آه يا ست سفينه يا عوامه
* أبينابين زين
* أحب حسن
* أحب تانى يا قلبى ليه
* أحلامك أحلامى
* أفراحافراح رمضان
* أنا إنت وإنت أنا
* أنا جاني جواب
* أنا حرة ما نيش عايزة أصالحك
* أولاول شبكه كانت فيفى العين
* إسكتش الحنطور
* إعشق يا قلبى وحب وميل
* إن كان هوايا ذنب
* الأمل
* الأولهالاوله آه
* الحـب حيرة
* الشرط نور وانا شارطة عليك
* بس كده خلينا كده
* بص وشوف يا قمر مكسوف
* بعد الأمالام مفيش حنيه
* حب ودلع يدلع ليه
* حبيبي مالقيتشي مثالو
* تفتن عليك خطوتك
* عجباشى يا بخت
* عشاق المحاسن يا أباابا
* عقد الياسمين
* علشان منا شايلاك بعنيه
* مال القمر
* محسودة بحبك حفلة
* محسوده فيفى حبك محسوده
* مستنى إيه قول لى
* مكتوب الهوى
* من بحري وبنحبوه
* من دمع عيني رويت السنط فيفى بئونه
* من يوم ما عينيه جت فيفى عيوني
* نسيتك زي مانسيتني
* نام يا حبيبي نام
 
== وفاتها ==
توفت هدى سلطان بمرض السرطان يوم الإثنين 5 يونيو 2006 بمستشفى دار الفؤاد فيفى مصر، عن عمر 81 سنه وكان بعد وفاة ابنتها مها فريد شوقي بحوالي 50 يوم.
{{ممثلين مصريين}}
 
23,442

تعديل